Abstract:
مقدمه:
این پژوهش با هدف بررس تحول شناخت و استدلال نوجوانان دختر و پسر راهنمایی در رفتارهای جامعه یار و مساعدت به دیگران در شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمد.
روش:
جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان دختر و پسر مدارس راهنمایی شش ناحیه شهر اصفهان تشکیل داده اند که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای ۱۲۰ دختر و ۱۲۰ پسر (در مجموعه ۲۴۰ نفر) برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل معمای جشن تولد آیزنبرگ، لنون و رات (۱۹۸۳) برای سنجش استدلال شناختی رفتار جامعه یار و مقیاس رفتار مساعدت به دیگران هورنای و کولیج (۲۰۰۴) بوده است. داده های حاصله با استفاده از Z گلاس و آزمون t گروه های مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج:
یافته ها حاکی از آن بود که بین سطوح استدلال شناختی رفتار جامعه یار (شامل جهت گیری نیاز به دیگران، جهت گیری تایید، جهت گیری همدلانه و جهت گیری ارزشهای درونی) در بین دختران و پسران سه گروه سنی ۱۲، ۱۳ و ۱۴ سال تفاوت معناداری وجود ندارد (۰۵/۰P<)، اما مقایسه سنی (نه بر مبنای جنسیت) در سطوح استدلال شناختی رفتار جامعه یار حاکی از آن بود که گروه سنی ۱۴ سال کمتر از گروه سنی ۱۲ و ۱۳ سال در سطح جهت گیری تایید هستند، اما در سطح جهت گیری همدلانه بالاتر هستند. در مساعدت به دیگران نیز شواهد نشان داد که دختران هر سه گروه سنی ۱۲، ۱۳ و ۱۴ ساله در سه حوزه نوعدوستی، نیاز به رابطه و خود خوارسازی به طور معناداری (۰۵/ ۰ >P) دارای میانگین بالاتری هستند.
نتیجه گیری:
شواهد حاصل از این پژوهش نشان می دهد که رفتارهای جامعه یار دانش-آموزان دختر و پسر ایرانی از شخصیت آنها آنها تاثیر زیادی می پذیرد.
Introduction
The aim of this research was to investigate cognitive and reasoning development of prosocial behaviors and compliance among guidance school boys and girls in Isfahan city.
Method
The sample included 120 boys and 120 girls which were selected through stratified random sampling from six regions of Esfahan city. Research instruments were: Eisenberg, Lennon and Roth’s birthday riddle for assessment of prosocial behavior reasoning level along with Horney and Coolidge’s Compliance Questionnaire with 15 items for assessment of helping others. Data were analyzed using Glass’s Z and independent sample t test.
Results
Results showed that there isn’t significant differences between prosocial behavior reasoning levels of three age groups of boys and girls (12, 13, 14 years old boys and girls, P> 0. 05). Comparison between the three groups in prosocial behavior reasoning levels showed that 14 years old group is the lowest in confirm orientation from 12 and 13 years old groups but is the highest in empathy orientation from them (P <0. 05). In compliance results showed that girls in all three age groups (12, 13 and 14 years old) in domains of altruism, need to relation and self-defeating had highest mean from three boys groups.
Conclusion
Evidences of current research revealed that prosocial behaviors of Iranian male and female students many influenced by their personality.
Machine summary:
Hamid Reza Oraeizi Mohsen Golparvar Abstract Introduction: The aim of this research was to investigate cognitive and reasoning development of prosocial behaviors and compliance among guidance school boys and girls in Isfahan city.
Zahn-Waxler, Radke-Yarrow, Wagner & Chapman 4.
Scourfield, John, Martin & McGuffin 12.
در واقع هر سطح بر اساس تعداد طبقه بنديهايي که براي استدلالهاي اخلاقي در نظر گرفته ميشود، نظير استدلال مبتني بر اصل خوشي و لذت (براي نمونه اگر به ديگري کمک کنيم از کارها، امور و منافع شخصي باز ميمانيم )، استدلال مبتني بر اصالت عمل ، جهت گيري به سمت نيازهاي ديگران (براي نمونه او غمگين است بايد براي او کاري کرد)، کليشه هاي شخصي خوب يا بد، جهت گيري ________________________________________________________________________________ 1-Ulutas & Aksoy 2-Eisenberg, Miller, Shell, McNally & Shea 3-hedonisticand egocentric direction 4-needs of others direction 5-confirm direction 6.
در مجموع اين مطالعه طولي در راستاي تمرکز 1 اصلي بر مطالعات مربوط به رفتارهاي جامعه يار که جنبه شناختي داشته (پاپاليا و الدز ، ١٩٩٢) حاکي از آن است که کودکان ٤تا ٥ساله استدلال لذتجويانه وکودکان ٥/٥ تا ٦/٥ ساله جهت گيري به سوي نيازهاي ديگران را نشان ميدهند و استدلالهاي مبتني بر توجه به ديگران، دورانديشي، عاطفه ، ارزشها و معيارهاي دروني شده در سنين ٧تا ١٠ سالگي پديدار و نمايان ميشوند.
لذا در اين پژوهش با استفاده از روش آيزنبرگ در باب تحول استدلال شناختي ـ اخلاقي معطوف به رفتارهاي جامعه يار نوجوانان در دورة راهنمايي با استفاده از يک مطالعه مقطعي مساعدت به ديگران نيز مورد بررسي قرار گرفته است .