Abstract:
مقدمه نتایج تحقیقات اخیر بیانگر آن است که صرف زمان طولانی در فضای مجازی می تواند در بسیاری از جنبه های زندگی از جمله کارایی تحصیلی، روابط خانوادگی، عادات سلامتی و نظایر آن اختلال ایجاد کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی و ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس استفاده آسیب زا از فضای مجازی-۲ (GPIUS-۲) بود. روش ابتدا ترجمه و روایی محتوای پرسشنامه استفاده آسیب زا از فضای مجازی-۲ تایید شد، سپس در یک مطالعه مقطعی توسط ۵۲۶ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند تکمیل گردید. این پرسشنامه با ۱۵ ماده دارای ۵ عامل تنظیم خلق، ترجیح تعاملات اجتماعی آنلاین، پیامدهای منفی، استفاده اجباری و اشتغال ذهنی است که دو مولفه آخر، زیرمجموعه نارسایی در خودنظم دهی است. تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی با استفاده از نرم افزار R انجام شد. یافته ها نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی، ساختار عاملی در نظر گرفته شده توسط کاپلان (۲۰۱۰) را مورد تایید قرار دادند. بررسی محتوای مقیاس بیانگر آن است که رابطه دوسویه ای بین نواقص شناختی اولیه و پیامدهای آسیب زای استفاده نابجا از فضای مجازی وجود دارد. ضریب همسانی درونی (پایائی کل آزمون) که توسط تتای ترتیبی سنجیده شد (۹۰۲/۰)، همسانی درونی قابل توجهی را نشان داد. نتیجه گیری نتایج تحقیق حاکی از آن بود که نسخه فارسی پرسشنامه استفاده آسیب زا از فضای مجازی-۲ از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و ۵ عامل ساختاری آن مورد تایید قرار گرفت.
Introduction
recent studies imply that excessive use of internet can interfere with other areas of daily life like academic performance, family relationships, healthy habits and etc. The aim of this study is to assess factor analysis and validation of psychometric properties of the Persian version of generalized problematic internet use scale-2 (GPIUS-2).
Method
After confirming the content validity of the Persian version by some experts, a cross-sectional study was conducted on 526 students of Islamic Azad University in Karaj According to convenience sampling method. This scale comprises 15 items and 5 components, namely Preference for online social interaction, mood regulation, negative outcomes, and deficient self-regulation including, in turn, subscales of Cognitive preoccupation and Compulsive Internet use. Exploratory and confirmatory factor analyses were obtained using the R environment.
Results
Findings of exploratory and confirmatory factor analyses established the proposed factor structure by Caplan (2010).The content of scale denoted a reciprocal interaction between basic cognitive deficits and negative outcomes of problematic internet use. The coefficient theta (.902) showed a significant internal consistency.
Conclusion
Results confirmed reliability and validity of the Persian version of generalized problematic internet use scale-2 and all 5 factors were confirmed.