Abstract:
مقدمه:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه شایستگی اجتماعی و نشانگان اضطرابی در دانش آموزان یکزبانه و دوزبانه انجام گرفت.
روش:
برای انجام این پژوهش ۱۶۰ دانش آموز در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳، شامل ۸۰ دانش آموز یک زبانه و ۸۰ دانش آموز دوزبانه، به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله-ای از بین دبستان های استان کرمانشاه، انتخاب شدند. روش این پژوهش توصیفی و علی- مقایسه ای بود و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های شایستگی اجتماعی فلنر و همکاران و مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) استفاده شد. تحلیل داده ها نیز با استفاده از آزمون تجزیه وتحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) انجام گرفت.
یافته ها:
یافته ها نشان داد که بین میانگین نمرات شایستگی اجتماعی و بعد مهارت های رفتاری در گروه دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه تفاوت معنی داری وجود ندارد (p>0.05, ἡ=0.001). اما دانش آموزان یک زبانه به طور معناداری از میانگین مهارت های شناختی بالاتر و میانگین انگیزش و انتظارات پایین تری نسبت به دانش آموزان دوزبانه برخوردارند (۰۵/ ۰˂P). همچنین بین میانگین همه نمرات نشانگان اضطرابی از جمله نشانگان اضطراب کلی، اضطراب عمومی، اضطراب وسواس، اضطراب اجتماعی، اضطراب آسیب فیزیکی، اضطراب جدایی و اضطراب هراس در گروه دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه تفاوت معنی داری وجود دارد. به عبارتی دانش آموزان یک زبانه از میانگین نشانگان اضطرابی کمتری نسبت به دانش آموزان دوزبانه برخوردارند.
نتیجه گیری:
با توجه به یافته های پژوهش، به نظر میرسد که دانش آموزان دوزبانه نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولین هستند. لذا در مناطقی که دانش آموزان دوزبانه وجود دارند، باید معلمین، مدیران و مسئولین امر آموزش وپرورش نسبت به زبان مادری این دانش آموزان اطلاعات و آموزش های کافی ببینند.
Introduction
The purpose of the present research is to study and compare the social competence and anxiety symptoms among monolingual and bilingual students.
Method
The study method was descriptive & casual-comparative; and the study population was all students of primary schools in Kermanshah during academic year 2014-2015 that 160 students (80 monolingual and 80 bilingual were selected as study sample by using multi-stage cluster sampling. The instruments of study were social competence questionnaire (Flenz et al.) and Spans Child Anxiety Scale (SCAS). Data analyzed by using MANCOVA.
Results
Findings indicate that there is no significant difference between the social competence scores and behavioral skills among monolingual and bilingual students (p> 0. 05, η=0. 001). Also cognitive skills monolingual students significantly was more than bilingual students but motivation and expectation were lower in contrast with bilingual students (p
Conclusion
According to these results, bilingual students need to more attention and teachers and other responsible person should have enough information about their mother language.
Machine summary:
يافته ها: يافته ها نشان داد که بين ميانگين نمرات شايستگي اجتماعي و بعد مهـارت هـاي رفتاري در گروه دانش آموزان يک زبانه و دوزبانه تفاوت معنيداري وجود ندارد (٠٠٠١=̔η، ١دانشجويدکتريروانشناسيعموميوعضوهيات علميدانشگاه پيام نورکرمانشاه gmail.
کليد واژگان : شايستگي اجتماعي، نشانگان اضطرابي، يک زبانه ، دوزبانه ، کودکان دبستاني Comparative Study of Social Competence and Anxiety Symptoms among Monolingual and Bilingual Students Faraji, R.
2 Feldman, Philippot & Custrini 3 Russell & Fernandez-Dols 4 Halle, T.
, 9 Muhamad, Sattar, & Abadi 10 Dalgleish T, Williams JM, Perkins N, GoldenAJ, Barnard PJ, Yeung C.
بنابراين از آنجائي که تحقيقات انجام شده در حوزه شايستگي اجتماعي و نشانگان اضـطرابي در مسائلي همانند توانمندي فردي- اجتماعي، فرهنگي و سلامت عمـومي، دانـش آمـوزان بـا نـاتواني يادگيري، دانش آموزان کم شنوا و موارد مشابه انجام شده اسـت کـه داراي وجـوه تشـابه زيـادي بـا دانش آموزان دوزبانه است ، پژوهشگر با اين سؤال مواجه است که آيا بين دانش آمـوزان يـک زبانـه و دوزبانه بودن در شايستگي اجتماعي و نشانگان اضطرابي تفاوت معناداري وجود دارد و آيا دوزبـانگي بر شايستگي اجتماعي و نشانگان اضطرابي تأثيرگذار است و به چه ميزان ؟ روش اين پژوهش از نوع توصيفي و علـي- مقايسـه اي بـود کـه ميـزان دو متغيـر نشـانگان اضـطرابي و شايستگي اجتماعي در دانش آموزان يک و دوزبانه را بررسي کرده و نقش احتمالي زبان (يک زبانگي 1 anxiety symptoms و دوزبانگي) را در شايستگي اجتماعي و مؤلفه هاي آن و نشانگان اضطرابي در دانش آموزان يـک - زبانه و دوزبانه دختر و پسر مورد مقايسه قرار داد.