Abstract:
مقدمه:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ادراک خود، حمایت اجتماعی ادراکشده و خطرپذیری در دانشجویان دارای نشانگان اضطراب اجتماعی و عادی بود.
روش:
در چارچوب یک مطالعه علی- مقایسه ای ۳۰۳ دانشجوی مقطع کارشناسی (۱۴۷ دختر، ۱۵۶ پسر) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و با آزمون های اضطراب اجتماعی (SPIN)، ادراک خود (BSCT)، حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) و خطرپذیری (IARS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس دو راهه صورت گرفت.
یافته ها:
بر اساس یافته های این پژوهش میانگین ادراک خود، در گروه عادی بالاتر از گروه با نشانگان اضطرابی بود و تفاوتی برحسب جنس یافت نشد. میانگین حمایت اجتماعی ادراکشده در گروه عادی بالاتر از گروه با نشانگان اضطرابی و در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بود. در میان خرده مقیاسه ای حمایت اجتماعی، میانگین هر سه خرده مقیاس خانواده، دوستان و افراد مهم در گروه عادی بالاتر از گروه با نشانگان اضطرابی بود ولی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری یافت نشد. میانگین خرده مقیاس دوستان در دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر به دست آمد. در رابطه با خطرپذیری، میانگین گروه ها صرفا در زیرمقیاس خشم، گروه عادی پایین تر از گروه با نشانگان اضطرابی و در دختران میانگین نمرات مواد، الکل و رفتار جنسی پایینتر از پسران بود.
نتیجه گیری:
نتایج به دست آمده نشان داد که گروه با نشانگان اضطراب اجتماعی، ادراک خود و حمایت اجتماعی پایینتر و خطرپذیری بالاتری را نسبت به گروه بدون نشانگان گزارش کردند.
Introduction
The purpose of this study is to comparing self-perception, perceived social support and risking in students by symptoms of social anxiety with normal group. The statistical society of the study include whole of B. A. students of Islamic Azad University at Karaj.
Methods
The samples include 303 (147 female, 156 male) which has selected randomly. The SPIN, BSCT, MSPSS, IARS tests has been evaluated. The present research is causal-comparative. The data analysis has done by two-way variance.
Results
The study findings showed that: The mean of self-perception in normal group is more than anxiety group and there is not any difference between subjects. The mean of perceived social support is more than anxiety group. The mean of perceived social support in female students is more than male students. Between subscales of social support, the mean of three subscales include family, friends and important persons in normal group is more than anxiety group. There isnt any difference between mean of family and important person subscales in female and male students but friends subscales in female students was more than male students. In relationship between risking, the mean of groups of anger subscale, in normal group was lower than anxiety group and mean of drug, alcohol, sexual behavior is lower than male students.
Conclusion
According to the results the students by signs of social anxiety had lower levels of self-perception and perceived social-support and higher levels of risk-taking as compared by normal students.
Machine summary:
روش : در چارچوب يک مطالعه علي- مقايسه اي ٣٠٣ دانشجوي مقطـع کارشناسـي (١٤٧ دختر، ١٥٦ پسر) با استفاده از روش نمونه گيـري تصـادفي طبقـه اي انتخـاب شـدند و بـا آزمون هاي اضطراب اجتماعي (SPIN)، ادراک خود (BSCT)، حمايت اجتماعي ادراکشده (MSPSS) و خطرپذيري (IARS) مورد ارزيابي قرار گرفتنـد.
پايايي اين پرسشنامه بـه روش بـاز آزمـايي در 1 - Uebelacker 2 - Roweisberg 3 - Millman 4- Yen 5- Mokeller 6 -spin 7 -canoor گروه هايي با تشخيص اختلال اضطراب اجتمـاعي ٠/٧٨ تـا ٠/٨٩ بـوده و همسـاني درونـي بـا ضريب آلفا در گروهي از افراد بهنجار براي کل مقياس برابر ٠/٩٤ و براي مقيـاس هـاي فرعـي ترس ٠/٨٩ و براي اجتناب ٠/٩١ و براي مقياس فرعي ناراحتي فيزيولوژيک معادل ٠/٨ گزارش شده است (کانور١، ٢٠٠٠).
نتايج حاصل از اين فرضيه همسو بـا يافتـه هـاي تحقيقـات پورشافعي (١٣٧٠)، وجدانپرست (١٣٨١)، حسيني (١٣٨٦) و مشکي (١٣٨٧) نشانگر آن است که بين زنان و مردان از نظر ادراک خود تفاوتي وجود ندارد و با نتايج پژوهش رضوان خواه (١٣٨٨)، مهرابي - زاده (١٣٨٤)، زکي (١٣٨٦)، گلچين (١٣٨٧) و سيف (١٣٨٩) و وايلي ١ (٢٠٠٦) مبني بر اينکه دختران از احساس خود- ارزشمندي بيشتري در مقايسه با پسـران برخوردارنـد، مغـايرت دارد.
در رابطه با مقايسه خرده مقياس هاي حمايـت اجتماعي ادراک شده ، نتايج اين پژوهش نشان داد ميانگين خرده مقياس خانواده در دانشجويان دختر 1 -Villy 2 -Joha 3 -Marsh 4 -Katherrine و پسر تفاوتي ندارد و ميانگين حمايت اجتماعي خانواده در گروه افراد بدون نشانگان بـالاتر از گـروه افراد با نشانگان است .