Abstract:
در جهان غرب و بهطور عمده دنیای مسیحی، به دلیل تحریفهای کتب عهد عتیق و جدید و نارسایی آموزههای مذکور، نظریات گوناگونی پیرامون وحیانی بودن یا نبودن این کتب مطرح شده که صرفنظر از درستی یا نادرستی آن عقاید و آراء در مورد عهدین، تعمیم آن نظرات به قرآن کریم جفایی در حق این کتاب آسمانی است. دره حداد یکی از مستشرقان غیرمسلمانانی است که سعی کرده است با مقایسه تطبیقی قرآن و عهدین و تقسیمبندی رسالت پیامبر اکرم (ص) در پنج مرحله زمانی متفاوت، قرآن کریم را حاصل تجربه پیامبر اکرم (ص) معرفی نماید. این مقاله بر آن است با روش تحلیلی ـ انتقادی و با توجه به تفاوت محتوایی و هنری بسیار از آموزههای قرآنی (قصص) با عهدین و الهی بودن منشا دریافتهای وحیانی حضرت محمد (ص)، دیدگاه وی در این خصوص را بررسی نماید. افزون بر اینکه با توجه به عصمت آن حضرت در دریافت وحی، معجزه بودن قرآن، امّی بودن پیامبر (ص) و آیات فراوان قرآنی، تجربی بودن وحی نبوی و تاثیر از یهود و مسیحیت، نیز تاثیرپذیری قرآن کریم از فرهنگ زمانه جاهلیت و بهطورکلی ایده همسانانگاری وحی قرآنی با تجربه دینی مردود میگردد.
Abstract In the Western world, and especially among Christianity, due to the distortions of the books of the Old and New Testaments and the inadequacy of these teachings, various theories have been put forward as to whether these books are revelatory or not, regardless of whether they are true or false, the generalization of those views to the Holy Qur''''''''an is a persecution of this divine book. Yousef D. Haddad is one of the non-Muslim Orientalists who have tried to introduce the Holy Quran as a result of the experience of the Holy Prophet (PBUH) by comparatively comparing the Qur''''''''an and the Testaments and dividing the mission of the Holy Prophet (PBUH) into five different time stages. This article intends to examine his views on this issue by analytical-critical method and considering the difference in content and art of many Qur''''''''anic teachings (stories) with the Testaments and the divinity of the source of the revelatory findings of Prophet Mohammad (PBUH). Moreover, due to: the infallibility of the prophet (PBUH) in receiving revelation, the miracle of the Qur''''''''an, being illiterated the Prophet (PBUH) and many verses of the Holy Qur''''''''an, the empirical nature of the prophetic revelation and impressionability from Judaism and Christianity, and Holy Qur''''''''an''''''''s impressionability from the culture of ignorance and The idea of the homogeneity of Qur''''''''anic revelation with religious experience is generally become rejected. .
Machine summary:
مقاله علمی ـ پژوهشی بررسی نظریه تجربه نبوی یوسف دره حداد 1 حسین علویمهر 2 چکیده در جهان غرب و بهطور عمده دنیاى مسیحى، به دلیل تحریفهای كتب عهد عتیق و جدید و نارسایى آموزههای مذکور، نظریات گوناگونى پیرامون وحیانى بودن یا نبودن این کتب مطرح شده كه صرفنظر از درستى یا نادرستى آن عقاید و آراء در مورد عهدین، تعمیم آن نظرات به قرآن كریم جفایی در حق این کتاب آسمانی است.
6. دره حداد و نظریه وی در خصوص تجربه نبوی بودن قرآن کریم وی نیز ازجمله خاورشناسانی که قرآن را کتابی وحیانی ندانسته، بلکه محصول تجربه و اندیشه بشری پیامبر اسلام( میداند که آن حضرت در تعامل با محیطی که در آن میزیسته است، پدید آورده است.
» آیا انعکاس نگرانی پیامبر نسبت به فوت شدن آیات، این حقیقت را آشکار نمیکند که وحی از ذات پیامبر اکرم( کاملاً مستقل بوده و هیچگونه ارتباطی به القاءات درونی ندارد؟ این همه تأکید، بعضاً در کنار همان آیاتی است که یوسف حداد برای اثبات نظریه خود مبنی بر تجربه نبوی بودن پیامبر و تأثیر آموزههای کتاب مقدس به آنها استناد کرده است.
عدم اعتقاد و پایبندی اعراب حجاز به آموزههای یهودیت و مسیحیت در دوره ظهور اسلام نکته مهم دیگری که در پاسخ نظریه تجربه نبوی دره حداد مهم است و در آیات شریفه قرآن نیز به این مسئله تصریح شده اس، اینکه اعراب زمان پیامبر اکرم( بر هیچ دینی نبودند.