Abstract:
در سه دهۀ اخیر، رویکرد زبانشناسی شناختی (cognitive linguistics) بهطور خاص مورد توجه
زبانشناسان قرار گرفته است. در این رویکرد ساختارهای اطلاعاتی ذهن، نقش اساسی در تعامل با
جهان دارد و سازماندهی،پردازش و انتقال اطلاعات توسط زبان صورت میگیرد. از این منظر,
استعاره و تصاویر ذهنی از مهمترین مقولههای ساختاری زبان به شمار آمدهاند. همچنین استعاره
نهتنها ابزار زیباییشناسی، بلکه ابزاری فوازبانی شمرده شده که نظام مفهومی انسان را شکل و به
اندیشه، رفتار و زبان او جهت میدهد. ایوانز و گرین نیز طرحوارههای تصوری را زیرمجموعهای از
«تجسم و ساختار مفهومی، معرفی کردهاند. در جستار حاضرء پس از تعریف استعاره و برشمردن
تفاوتهای دو نگاه سنّتی و نوین به این مقوله، به تعریف طرحوارههای تصوری پرداخته شد و
طرحوارههای تصوری دنیا در پیکرة خطبهها و حکمتهای نهحالبلاغه در چهارچوب معناشناسی
شناختی بر اساس مدل انتخابی «طرحوارههای تصوری ایوانز و گرین» مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه
آنکه بر اساس انواع کلی طرحوارههای ارائهشده در این الگوه طرحوارههای حرکتی، ظرفبودگی؛ نیرو،اتحاد،فضا، تعادل، همسانی و شیء (موجودیت) در بافت متنی خطب و حکم نهجلبلاغه وجود دارد. از
این میان؛ بیشترین بسامد طرحوارهها، مربوط به طرحوارۀ حرکتی است؛ همچنین بیشترین کاربست
طرحوارههاء مربوط به دنیای مذموم بوده است.
Cognitive linguistics has received increased attention among scholars for three decades. According to this approach, mind structures play an important role in interacting with the world. And systemizing, process and transmission of data are the duty of language. In this regard, metaphor and mental images are known as important systematic categories of language. Metaphor is not only known as an aesthetical factor but also defined as a meta-linguistic tool shaping the conceptual system of mindset and guiding human thought, attitude and language. Evans and Green introduce the Image schemas as a part of "conceptual structure". Thus, defining metaphor and counting the differences of traditional and modern views, I would discuss the Image schemas and review the Image schemas of "the world" in sermons and short sayings of Nahj al-Balaghahin terms of cognitive semantics. Moreover, the inquiry relies on Evans and Greenchr('39')s model of Image schemas. Studying the schemas presented in this model, I come to the conclusion that there are various schemas in the context of sermons and short sayings of Nahj al-Balaghah namely: path, control, force, unity, spatial, balance, consistency, and existence schema. Among all, path schemas have a high quantity and the schemas mostly used to address the material world.