Abstract:
تصویر پردازی ذهنی نقش قابل توجهی در سوگیری فعالیت های افراد در سازمان دارد و اثرات بالقوه ای بر عملکرد فردی کارکنان دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رفتارهای مدیریت تصویرپردازی ذهنی بر اساس پیشبینیکنندههای وضعی و شخصی بوده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی و بصورت مقطعی میباشد. جامعه آماری شامل کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران در بهار 1398 در 33 شعبه این اداره، به تعداد 39220 نفر که از این میان با روش نمونهگیری بصورت خوشهای چند مرحلهای با جدول کرجسی مورگان و به تعداد 380 تعیین گردید. جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه پیش بینی کننده های وضعی و شخصی و پرسشنامه مدیریت تصویرپردازی ذهنی بولینو و تورنلی(1999) استفاده شد. جهت تچزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. یافتهها نشان داد، با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، مولفههای ارزیابی عملکرد، شرایط و جایگاه شغلی، ابهام نقش(عوامل استرسزای شغلی)، مبادله رهبر-عضو، فرهنگ سازمانی، مهارتهای سیاسی، سلسله مراتب پاسخگوئی، تبیین-کننده شرایط موقعیتی (وضعیتی) و مولفهها ، خودکنترلی(خود ارزیابی)، جذابیت شخصی، اعتماد به نفس، نیاز به قدرت و وجدان(وظیفه شناسی) تبیینکننده شرایط شخصی موثر بر مدیریت تصویرپردازی ذهنی در اداره آموزش و پرورش استان مازندران، بودهاند. در تبیین روابط بین متغیرهای تحقیق، نتایج حاکی از آن بوده که شرایط موقعیتی بر مدیریت تصویربرداری ذهنی و شرایط شخصی بر مدیریت تصویربرداری ذهنی تاثیر معنادار و مثبتی داشتهاست.
Mental imaging plays a significant role in orienting the activities of individuals in the organization and has potential effects on the employees’ performance. The purpose of this study was to investigate mental imaging management behaviors based on situational and personal predictors. This applied study was conducted using a descriptive survey and a cross-sectional approach. The statistical population included the education staff of Mazandaran province in 33 branches of this department in spring 1398 (39220 persons), and through using a multistage random cluster sampling method with Karajsi and Morgan, 380 were chosen as the sample of the study. To collect the data, two questionnaires on the situational, and personal predictors and Bolino and Thornley (1999) Mental Imaging Management Questionnaire were used. The SPSS and AMOS software were used for data analysis. The findings showed that according to the results of exploratory and confirmatory factor analysis, components of performance evaluation, job conditions, and position, role ambiguity (job stressors), leader-exchange Member, Organizational Culture, Political Skills, Accountability Hierarchy, Explaining Situational Conditions and Components Self-Control, Personal Attraction, Self-Confidence, Need for power, and Conscience, which explain the personal circumstances affecting the management of subjective imagery in the Education Department of Mazandaran Province. In explaining the relationships between research variables, the results indicated that situational conditions on subjective imaging management and personal conditions on subjective imaging management. Has had a significant and positive impact.