Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسهی اثربخشی قصه درمانی و بازی درمانی والد کودک بر پرخاشگری ترس اجتماعی کودکان با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای تشکیل دادند که در سال تحصیلی 99-1398 در مدارس شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی به صورت نمونهگیری در درسترس انتخاب شده و مقیاس درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای توسط معلمان این مدارس روی تمامی دانشآموزان اجرا گردید. پس از نمرهگذاری پرسشنامهها و غربالگری، تعداد 60 دانشآموز انتخاب شده و به صورت جایگزینی تصادفی در سه گروه 20 نفری قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پرخاشگری شهیم (1385) و ترس اجتماعی ماسیا و همکاران (2003) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبیLSD انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که قصه درمانی و بازی درمانی والد- کودک بر پرخاشگری و ترس اجتماعی دانشآموزان تأثیر دارد و باعث کاهش پرخاشگری و ترس اجتماعی در آنها میشود. همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که بازی درمانی بر پرخاشگری و ترس اجتماعی کودکان تأثیر بیشتری دارد. بنابراین به مشاوران مدرسه پیشنهاد میشود از قصه درمانی و بازی درمانی برای کاهش مشکلات روانشناختی کودکان استفاده کنند.
The aim of this study was to investigate and compare the effectiveness of storytelling and play therapy of the parent of the child on the aggression of social fear in children with symptoms of coping disobedience. The research design was quasi-experimental of pretest-posttest and follow-up with the control group. The statistical population of the study was all female students with symptoms of confrontational disobedience disorder who were studying in Tabriz schools in the academic year of 2019-2020. All students studying in the primary school were selected by available sampling and the grading scale of confrontational disobedience disorder was performed by the teachers of these schools on all students. After scoring the questionnaires and screening, 60 students were selected and randomly divided into three groups of 20 people. For data collection, the Shahim Aggression Questionnaire (2006) and Social Fear of Masia et al. (2003) were used. Data were analyzed by analysis of covariance and LSD post hoc test. The results showed that parent-child story therapy and play therapy have an effect on studentschr('39') aggression and social fear and reduce their aggression and social fear. The results of the post hoc test also showed that play therapy has a greater effect on aggression and social fear in children. Therefore, school counselors are advised to use story therapy and play therapy to reduce the psychological problems of children.
Machine summary:
مقايسه اثربخشي قصه درماني و بازي درماني والد- کودک بر پرخاشگري و ترس اجتماعي کودکان با نشانه هاي اختلال نافرماني مقابله اي Comparison of the effectiveness of parent-child story therapy and play therapy on aggression and social fear in children with coping disobedience disorder نعيمه يوسفي شهير Naime YosefiShahir PhD student in Psychology, Islamic Azad University, دانشجوي دکتري روانشناسي عمومي دانشگاه آزاد اسلامي تبريز، ايران .
چکيده Abstract The aim of this study was to investigate and compare هدف پژوهش حاضر بررسي و مقايسه ي اثربخشي قصه درماني و بازي the effectiveness of storytelling and play therapy of the درماني والد کودک بر پرخاشگري ترس اجتماعي کودکان با نشانه هاي parent of the child on the aggression of social fear in children with symptoms of coping disobedience.
نتايج پژوهش نشان داد که قصه درماني و بازي درماني والد- therapy have an effect on students' aggression and کودک بر پرخاشگري و ترس اجتماعي دانش آموزان تأثير دارد و باعث social fear and reduce their aggression and social fear.
در اين راستا فلاح نژاد، کاظمي، پزشک ، مجدرضايي و رسولي (١٣٩٦) در پژوهش خود به اين نتيجه دست يافتند که قصه درماني ميتواند به عنوان يک روش مداخله اي بر رفتارهاي برون نمود از جمله پرخاشگري و درون نمودي (اضطراب و افسردگي) تأثير دارد و باعث کاهش پرخاشگري و اضطراب در کودکان داراي اختلال نافرماني ميشود.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي و مقايسه ي اثربخشي قصه درماني و بازي درماني والد کودک بر پرخاشگري و ترس اجتماعي کودکان با نشانه هاي اختلال نافرماني مقابله اي بود.