Abstract:
استفاده از شبکههای اجتماعی، در سالهای اخیر افزایش یافته است و دانشجویان از جمله کسانی هستند که با شور و شوق بیشتری آنها را پذیرفتهاند. بنابراین، لازم است تأثیر این فناوری بر زندگی دانشجویان تجزیه و تحلیل شود. پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقاط ضعف و قوت شبکههای اجتماعی و تأثیر این شبکهها بر دانشجویان است. اعتیاد، اضطراب، حریم خصوصی، دوستی، اعتماد، همکاری و انگیزه از جمله نقاط ضعف یا قوت شبکههای اجتماعی است. روش تحقیق، پیمایشی و دادههای آن با استفاده از پرسشنامة محققساخته، جمعآوری شده است. اعتبار ابزار، از نوع اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. حجم نمونه 80 نفر از دانشجویان رشتة مدیریت رسانه که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1398ـ1397، در دانشگاه پیام نور مرکز تهران غرب مشغول به تحصیل هستند، انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد که دانشجویان برای جنبههای مثبت شبکههای اجتماعی بسیار بیشتر از جنبههای منفی آن ارزش قائل میشوند. با استفاده از تجزیه و تحلیل عاملی، مؤلفههای پرسشنامه، در هفت عامل و بر اساس تجزیه و تحلیل خوشهای نیز در دو خوشه طبقهبندی شد که به عنوان نقاط ضعف و قوت شبکههای اجتماعی نامگذاری و احراز شدند. شناخت نقاط ضعف و قوت شبکههای اجتماعی، به میزان قابل توجهی، عملکرد دانشگاهی را بهبود میبخشد و سبب بهرهبرداری بیشتر از نقاط قوت و چارهاندیشی و برطرفکردن نقاط ضعف در این شبکهها میشود.
The use of social networks has become widespread in recent years, and students are among those who have eagerly embraced them. That’s why, it is necessary to analyze how students live through the use of such networks. The present study is aimed at investigating the strength and weakness of social networks and their impact and influence on students. Addiction, anxiety, privacy, friendship, trust, cooperation and motivation are among the weak and strong characteristics of the social media. The research method applied for this study is survey and its data have been gathered using researcher-made questionnaires. The validity of the instrument was confirmed subjectively by face validity and its reliability was confirmed by using Cronbach's alpha Coefficient. The sample size of 80 people, were selected from Media Management students who were studying at the second semester of 2018-2019 academic year at Payame Noor University in Tehran- West. The findings of the study show that students value the positive aspects of social networks much more than the negative aspects of social networks. Using factor analysis, the components of the questionnaires were classified into seven factors based on cluster analysis, which was named and confirmed by the strong and weak points of social networks. Recognizing the strengths and weaknesses of social networks, significantly improves academic performance of students and leads to more utilization of the strong points and find remedy and resolving the weaknesses existed within these networks
Machine summary:
بررسی تأثیرهای شبکههای اجتماعی برخط برکاربران با نگاهی به نقاط ضعف و قوت آن(مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه پیامنور تهران) نوشتة محسن عبدالهی خلج * امین کبودی ** چکیده استفاده از شبکههای اجتماعی، در سالهای اخیر افزایش یافته است و دانشجويان از جمله کسانی هستند که با شور و شوق بیشتری آنها را پذیرفتهاند.
پیشینة تجربی تحقیق شبکههای اجتماعی، به عنوان یک فناوری، ابزاری برای یادگیری هستند که این فناوری میتواند حل مسئله را ترویج و استفاده از منابع اطلاعاتی را آسانتر كند، همكاري را بهبود بخشد، به دانشجويان اجازة تعامل را با یکدیگر و نیز با استادان و کارشناسان بدهد، به بهبود اجتماع دانشجويان در مراکز آموزشی و همچنین بهبود عملکرد تحصیلی آنها کمک کند (Evans & et.
با این حال، تعدادی از گزارشهای اخیر نشان دادهاند که اعتیاد به شبکههای اجتماعی، که به سطوح بالاتر از سایر اعتیادهای رایج مانند تنباکو (Aladwani & Almarzouq, 2016: 575–81) میرسد،ممکن است باعث هدر رفتن وقت توسط حواسپرتیهای متعدد شود (Magen-Nagar & Shonfeld, 2018).
عامل چهارم با " اضطراب" ارتباط دارد و 3/9درصد از واریانس کل را، در این تحلیل توضیح میدهد، زیرا اگر دانشجویان برای مدت طولانی، شبکههای اجتماعی خود را بررسی نکنند، احساس اضطراب به آنها دست خواهد داد.
تجزیه و تحلیل اولیه، منجر به این نتیجه شد که دانشجویان اهمیت بیشتری برای نقاط قوت شبکههای اجتماعی، نسبت به نقاط ضعف آن قائل هستند؛ یعنی به عقیدة آنها، تأثیر مثبت شبکههای اجتماعی بیشتر است.