Abstract:
پژوهش حاضر بر اساس سبک شناسی به بررسی آواشناسی و ساختارهای صرفی و نحوی و بلاغی سوره تکویر می پردازد. موسیقی آیات سوره تکویر دارای نظم شگفت انگیز است و ارتباط بسیار دقیق با معانی و مقاصد آیات دارد همنشینی واژه ها، نظام آوایی و معنایی این سوره متن زیبای ادبی را به وجود آورده است. هم چنین انتخاب واژههای به کار رفته در جملات و عبارتهای سوره تکویر به گونهای هدف مند است که هر واژه با ساختار صرفی اش در جایگاه خود در جمله قرار گرفته است. به علاوه، کلمات نیز دارای فصاحت و عاری از عیوب بلاغی می باشد. در سوره تکویر چیدمان کلمات و عبارات و نظم و موسیقی آنها، با معنا و مفهوم آیات، متناسب و هماهنگ است، به طوری که با خواندن آن می توان تصویر برخی از حوادث را در آستانه قیامت و بعد از آن دریافت کرد.
Machine summary:
الف) ساختار موسیقیایی موسیقی آیات سوره تکویر دارای نظم شگفتانگیز است و ارتباط بسیار دقیق با معانی و مقاصد آیات دارد همنشینی واژهها، نظام آوایی و معنایی این سوره متن زیبای ادبی را به وجود آوردهاست.
یکی از بارزترین عوامل پدیدآورنده ساختار موسیقیائی در این سوره، تکرار است و نخستین جنبه از آن، تکرار نخستین واژه این سوره است یعنی (إذا) که به جز آیه هفتم و چهاردهم در ابتدای سایر آیات این بخش تکرار شده یعنی دوازه مرتبه .
تکرار این صامت که دارای دو صفت جهر و شدت است کاملا با پیام آیه و حال و هوای آن، مطابقت دارد؛ زیرا یکی از اصلیترین پیامهای سوره تکویر بیان این نکته است که اراده بشر نمیتواند بیرون از محدوده اراده خدا باشد.
در آیه 27، (ل) پنج بار تکرار شده : «إن هو إلا ذِکرٌ لِلعالَمین» ، صفت جهر در صامت لام با پنج مرتبه تکرار کاملا در خدمت ایجاد حال و هوای متناسب با محتوای آیه قرار دارد و توجه شنونده را به این نکته جلب میکند که این سخنان چیزی جز یادآوری برای همه مردم جهان، نیست.
ساختار منظم نحوی ، استفاده گسترده از تکنیک تکرار چه در سطح حروف و چه واژگان و نیز ساختارهای نحوی، ضربآهنگ تند موسیقی کلام در چهارده آیه اول کاملا با حال و هوای روانی که اهداف تربیتی و تعلیمی این آیات دنبال میکنند هماهنگی دارد و به خوبی مخاطب را برای دریافت آموزههای بخش دوم آماده میکند.