Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال آموزش و اولویت بندی آنها در قوه قضاییه انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گرد آوری دادهها، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 3500 نفر از کارکنان اداری ستاد قوه قضاییه میباشد که با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر به عنوان نمونه تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته 88 سؤالی بود که با مرور مبانی نظری و عملی و نیز مصاحبههای اکتشافی، تدوین شد. این ابزار در مقیاس پنج درجهای لیکرت تنظیم و با توجه به مبانی موجود مشتمل بر 19 مؤلفه و در 3 دسته اصلی (عوامل هنجاری، رفتاری و زمینه ای) میباشد. روایی ابزار با استفاده از روای محتوایی و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد و مقدار 841/0 به دست آمد. دادههای جمع آوری شده به کمک آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و رتبه بندی فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سیزده عامل (بعد هنجاری شش عامل، بعد رفتاری سه عامل و بعد زمینهای چهار عامل) حاصل شد. در بعد هنجاری، یادگیری سازمانی و در بعد فردی، همه عوامل و در بعد زمینه ای، عامل فرهنگی و اجتماعی بالاترین رتبه را کسب کردند.
This study aimed to identify factors affecting on transfer of training and prioritization was performed in Judiciary. Methods of purpose, is applied and the method of data collection, descriptive survey. The population consisted of 3,500 employees of the Judiciary is the administrative headquarters using Morgan table, 384 as determined by random sampling were selected. The research instrument was a questionnaire with 88 questions that review the theoretical foundations and practical and exploratory interviews was adopted. Itchr('39')s a five-point Likert and according to existing bases and consists of 19 elements in three main categories (normative factors, behavioral and contextual) is. Validity using content validity and construct validity were examined using exploratory factor analysis. The reliability was assessed using Cronbachchr('39')s alpha coefficient values were 0.841. Data collected using exploratory factor analysis and Friedman Ranking tests were analyzed and thirteen factors (the normative six factors, behavioral three factors and contextual four factors) were obtained. In the normative, organizational learning and individual, all the factors and the contextual social and cultural factors were ranked highest.