Abstract:
هدف اصلی این پژوهش شناسایی ویژگیهای برجسته نظریههای انگیزه کارآفرینی و خِرَد مدیریتی و وارد نمودن آنها در مراحل الگوی مدیریت آموزش کارآفرینی (MEEM) برای دانشجویان مقطع کاردانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در تهران بود. روش این پژوهش آمیخته بود که در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمّی از روش نیمه آزمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل 9040 دانشجوی درس کارآفرینی در مقطع کاردانی در مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران بود. نمونه آماری در بخش کیفی شامل 7 نفر از خبرگان و مدرسان درس کارآفرینی و در بخش کمی 125 نفر دانشجو بود که با نمونهگیری تصادفی ساده برای اجرای طرح شبه آزمایشی چهارگروهی سولومون انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش کیفی و پرسشنامههای خِرَد مدیریتی و انگیزه کارآفرینی در بخش کمی بود که پس از بررسی و تأیید روایی و پایایی آنها مورد استفاده قرار گرفت. از آزمونهای تی ـ استیودنت یک نمونهای، زوجی و دو نمونهای مستقل، آزمون آنالیز واریانس و نیز از نرم افزار R برای تحلیل دادهها استفاده شد. در نتیجه، رابطه مثبت و معنادار میان کاربرد شناسههای آن دو نظریه در الگوی مدیریت آموزش درس کارآفرینی با خِرَد مدیریتی و انگیزه کارآفرینی دانشجویان مشخص گردید. در نتیجه همنهشت شناسههای کارآفرینی و شناسههای خِرَد مدیریتی در مراحل الگوی مدیریت آموزش کارآفرینی در سطح معنادار بسیار بالایی در مقایسه با آموزش موجود انگیزه کارآفرینی و خِرَد مدیریتی دانشجویان را ارتقاء بخشید.
he main purpose of this research was to identify the critical characteristics of Entrepreneurship Motivation (EM) and Mangerial Wisdom (MW) theories and to replesh them in the stages of the Management Enterepreneurship Education Model (MEEM) for the undergraduate students of the Applied Science University in Tehran.The method of this research was a mixture of content analysis method in the qualitative stage and a semi-experimental method was used in the quantitative phase. The statistical population included 9040 undergraduate entrepreneurship lessons in the faculty of applied sciences of Tehran province. The statistical sample in the qualitative section includes 7 experts and lessons of entrepreneurship lessons and a small section of 125 students who were selected by simple random sampling for the implementation of a
quasi-experimental Quadruple Solomon design. In the qualitative section, the data gathered through semi-structured interview and in the quantitative section, management wisdom and entrepreneurship motivation validated and reliable questionnaire carried out.
T-student, one-sample, paired and two independent samples, ANOVA and also R-software for data analysis were used.Collectivly, repleshing the attributes of the managerial wisdom and entrepreneurship into different stages of the MEEM promoted the entrepreneurial motivation of students and their KM and managerial wisdom at a significantly higher level compared to existing education
Machine summary:
Student in Educational Management, Educational Management Department, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran Mohammad Reza Behrangi, (research supervisor).
Professor of Educational Management, Department of Educational Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran Bijan Abdollahi, Associate Professor of Educational Management, Department of Educational Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran Hossein Abbassian, Assistant Professor of Educational Management, Department of Educational Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran Abstract The main purpose of this research was to identify the critical characteristics of Entrepreneurship Motivation (EM) and Mangerial Wisdom (MW) theories and to replesh them in the stages of the Management Enterepreneurship Education Model (MEEM) for the undergraduate students of the Applied Science University in Tehran.
"Academic achievement in life sciences based on the use of educational management model and creativity of first-grade high school girls in Karaj", second national conference on sustainable development in education and psychology, social and cultural studies, Tehran, Islamic Studies and Research Center Soroush Hekmat Mortazavi, Institute of Higher Education Arvand Measure, Center for Sustainable Development, 9.
"The Relationship Between Effective Teacher Tutor and the Motivation of Entrepreneurship from the Viewpoint of Agricultural Education and Promotion Students in Razi University of Kermanshah", Journal of Agricultural Education Management Research, No. 37, Summer, pp.
"Providing a causal model for student creativity based on individual variables (general self-efficacy, creative self-efficacy, wisdom and 155 intrinsic motivation), and social (University atmosphere)", Journal of Research on Innovation and Creativity in the Humanities, Seventh, Number One, Summer, pp.