Abstract:
مقاله حاضر گزارش پایش درونی دشواریها و بایستههای راهبردهای مدیریت آموزش بانک کشاورزی، است. رویکرد پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی بـا اسـتفاده از روش گروه کانونی بوده. این گروه کانونی متشکل از 16 تن از مدیران و کارشناسان حوزه منابع انسانی بانککشاورزی و متخصصان دانشگاهی بودند که با لحاظ شاخص اشباع نظری، بطور هدفمند برای مشارکت در این پژوهش دعوت به همکاری شدند. گفتوگوهای عمیق و تعاملی مطروحه در گروه کانونی، با روش تحلیل مضمون، کدگذاری شدند. یافتههای حاصل از اجرای گروه کانونی، پس از غربالگری و حذف موارد مشترک، شامل 47 کد مفهومی متعلق به دشواریهای راهبردی پیشروی مدیریت آموزش، و 72 کد مربوط به بایستههای راهبردی مدیریت آموزش اثربخش در بانک کشاورزی بود. تمهای اصلی متعلق به دشواریهای راهبردی مدیریت آموزش، شامل "ساختار فرهنگی، ساختار آموزشی و ساختار سیاسی"، و تمهای اصلی متعلق به راهبردهای ایجابی مدیریت آموزش اثربخش، "نیازسنجی جامع، برنامهریزیآموزشیحرفهای و تدوین الگوی سنجش جامع" بودند.
The paper was a report on the internal monitoring of Agricultural Bankchr('39')s educational management. The research approach was qualitative phenomenology, using focus group method. The study participants were 16 managers, human resources experts at the Agricultural Bank and academic experts who were purposefully invited to participate in this study. In-depth and interactive conversations in the focus group were coded by content analysis method. After screening and deleting of common codes, the findings of the study included 47 conceptual codes belonging to the Strategic difficulties, and 72 codes related to the Strategic requirements which indicated the lived experiences of the participants in the focus group at the Agricultural Bankchr('39')s educational management. The main themes included the difficulties in advancing educational management, resulting from the "cultural structure, educational structure and political structure", and the main themes related to effective educational management were, the requirements of "comprehensive needs assessment, professional training programming and comprehensive assessment model".
Machine summary:
Keywords: Educational Management Strategies, Internal Mentoring, Agricultural Bank, Human Resources Training Corresponding author: khalkhali_ali@yahoo.
جدول ٢: کدگذاري مصاديق مرتبط با سئوال اول پژوهش مفاهيم باز مفهوم محوري تم اصلي گزينش نمادين و تشريفاتي استانداردها چالش فرهنگ آموزش ساختار گزينش غير حرفه اي منابع انساني در سازمان فرهنگي تقدم پاسخ گويي به مشتريان نسبت به شرکت در دوره هاي آموزشي اختصاص دوره به کارکنان ناکارآمد تعامل نامناسب مديران ارشد با دوره هاي آموزشي رفع تکليفي بودن دوره ها تشريفاتي بودن آموزش برپايي دوره هاي نمادين برگزاري نمادين و کمي دوره ها تشريفاتي شدن دوره ها عدم تحقق نتايج ملموس فقدان تصوير مناسب از آينده مشخص نبودن افق هاي کسب و کار سردرگمي منتج از کثرت اهداف و عدم اولويت بندي اهداف نتيجه گرا نبودن دوره ها متناسب نبودن دوره ها با تحولات فزاينده بيروني افت کيفيت خروجي دوره ها نسبت با گذشته فقدان آموزش با کيفيت ساختار آموزشي کمي بودن دوره هاي آموزشي افت کلي کيفيت دوره ها بهره گيري از مدرسان بي کيفيت در دوره ها کليشه اي بودن فرايندهاي آموزشي ضعف استراتژي توسعه آموزش توقف آموزش ها در مرحله آموزش مفاهيم سنتي نبود کارورزي متناسب در دوره ها درک متفاوت مديران سطوح مختلف از امرآموزش بهره گيري نامتناسب از آموزش هاي ديجيتال ناپايداري آموزش هاي دريافتي فقدان مدل جامع بومي آموزش هاي سازماني الگوهاي ناکارآمد آموزشي عدم توجه به رويکردهاي چندمهارتي در دوره ها عدم اجراي مناسب الگوي مناسب عقب بودن از استانداردهاي آموزشي جهاني عدم سنجش اثربخشي و کارايي دوره ها فقدان ارزشيابي نظام مند عدم ارزيابي مناسب محتواي آموزشي عدم ارزيابي مناسب مدرسان دوره ارزشيابي نامناسب فراگيران عدم ارزيابي محتوا ارزشيابي نامناسب و تشريفاتي فراگيران عقب ماندگي دوره ها از اقتضائات بانکداري ديجيتال عدم تطابق با مداخله گرهاي محيطي ساختار سياسي عدم تناسب دوره ها با تغييرات پيچيده و فزاينده بيروني عدم تطابق دوره ها با سياست هاي بالادستي عدم تطابق دوره با سياست هاي کسب و کاري کلان عدم توجه دهي فراگيران به تغييرات شغلي عدم توجه به وضعيت روحي و عاطفي کارکنان در دوره ها عدم تطابق با اراده فراگيران نبود انگيزه و شوق يادگيري در کارکنان مقاومت کارکنان در برابر آموزش و يادگيري پرداخت ناهماهنگ هزينه هاي مالي دوره مقاومت منابع انساني در برابر تغيير مساله محور نبودن دوره ها عدم تطابق با مسائل واقعي محيط ناکارآمدي دوره هاي بدو خدمت کار عدم تطابق دوره ها با مسائل محيط کاري منبع : يافته هاي پژوهش حاضر مطابق جدول ٢، تم هاي اصلي اين بخش را دشواري هاي راهبردي ناشي از «ساختار فرهنگي ، ساختار آموزشي و ساختار سياسي » تشکيل دادند، که در ادامه به اختصار توصيف مي شوند.