Abstract:
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و در زمره پژوهش های توصیفی –پیمایشی و از نظر شاخص زمانی از پژوهش های مقطعی به شمار میرود ،هدف آن بررسی تاثیر آموزشهای تخصصی و تعهد شغلی با بررسی نقش واسطهای خودشکوفایی و کفایت آموزشی در بین دبیران آموزش و پرورش شهرستان گرمی است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل کلیه دبیران آموزش و پرورش شهرستان گرمی به تعداد 1692 نفر بود که با استفاده از روش هومن 400 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای آموزشهای تخصصی، تعهد شغلی، کفایت آموزشی و خود شکوفایی استفاده گردید. روایی پرسشنامهها در تحقیقات قبلی نیز گزارش شده است و برای پژوهش حاضر نیز با استفاده از نظر اساتید گروه علوم تربیتی تایید گردید و پایایی نیز، از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (80/0)، (84/0)، (80/0)، (90/0)، محاسبه گردید. برای بررسی فرضیات تحقیق و تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با کمک نرم افزار SPSS و Amos استفاده گردید و برای سنجش نقش واسطه ای از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از روش تحلیل مسیر بر اساس پیشنهاد بارون و کنی استفاده گردید. با توجه به نتایج مشاهده شد که خودشکوفایی و کفایت آموزشی در تاثیر آموزشهای تخصصی بر تعهد شغلی نقش واسطهای دارند نتایج نشان داد آموزشهای تخصصی بر تعهد شغلی تاثیر مثبت و معنیداری دارد همچنین نتایج نشان داد خودشکوفایی و کفایت آموزشی بر تعهد شغلی تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
The present study is a cross-sectional research in terms of applied purpose and descriptive-survey research and in terms of time index. Its purpose is to investigate the effect of specialized training and job commitment by examining the mediating role of self-fulfillment and educational adequacy among teachers. Breeding is a Germi city. the statistical population included all education teachers in Garmi city with 1692 people. using Hooman and stratified random sampling method of 400 people as a sample size. Questionnaires of specialized training, job commitment, educational adequacy and self-fulfillment were used to collect information. The validity of the questionnaires has been reported in previous researches and The validity of these questionnaires was confirmed by educational experts and the reliability was calculated through Cronbachchr('39')s alpha coefficient, respectively (0.80), (0.84), (0.80), and (0.90). To test the research hypotheses and analyze the data, descriptive and inferential statistical methods were used with the help of SPSS and Amos software. According to the results, it was observed that self-fulfillment and educational adequacy have a mediating role in the effect of specialized training on job commitment. The results showed that specialized training has a positive and significant effect on job commitment.
Machine summary:
چکيده پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردي و در زمره پژوهش هاي توصيفي - پيمايشي و از نظر شاخص زماني از پژوهش هاي مقطعي به شمار مي رود، هدف آن بررسي تاثير آموزشهاي تخصصي و تعهد شغلي با بررسي نقش واسطه اي خودشکوفايي و کفايت آموزشي در بين دبيران آموزش و پرورش شهرستان گرمي است .
com@T٠٠٧٦ دريافت مقاله : ٩٩/٨/٢١ پذيرش مقاله : ٩٩/١٠/٢٠ Analyzing the structural relations specialist training commitment of teachers to the role of mediator adequacy and self-actualization Taghi Akbari, Assistant Professor of Educational Management, Department of Educational Management, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran..
Its purpose is to investigate the effect of specialized training and job commitment by examining the mediating role of self-fulfillment and educational adequacy among teachers.
Questionnaires of specialized training, job commitment, educational adequacy and self-fulfillment were used to collect information.
According to the results, it was observed that self- fulfillment and educational adequacy have a mediating role in the effect of specialized training on job commitment.
آموزش تخصصي منابع انساني نه تنها در جهت ايجاد دانش و مهارت ويژه کارکنان نقش بسزايي دارد، بلکه باعث مي شود که افراد در ارتقاي سطح کارايي و اثر بخشي سازمان سهيم باشند و خود را با فشارهاي متغيير محيطي وفق دهند (٢٠١٦, ,Ngai) Cheung, Rui. از طرفي از آنجا که حدود ٧٠ درصد از منابع و سرمايه سازمانها را منابع انساني تشکيل مي دهد، لذا تأمين اين سرمايه انساني مستلزم فعاليتهاي آموزشي منظم و مستمر در تمامي سطوح سازماني مي باشد.