Abstract:
این پژوهش با هدف طراحی و تدوین الگوی مفهومی تربیت دانشجو معلم کارآفرین در دانشگاه فرهنگیان اجرا شد. برای تحقق این هدف ، از روش پژوهش کیفی عام استفاده شد. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل صاحبنظران، مدیران حوزه ستادی و مدیران امور پردیسهای استانهای دانشگاه فرهنگیان بود که تعداد 30 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند از نوع بیشینه تغییرات بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد که روایی آن از منظر 4 نفر متخصص موضوعی برابر با 48/0 و پایایی آن نیز برابر با 75/0 بود. دادهها نیز به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکس کیو دیای تحلیل شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، 87 نشانگر (مضمون) برای تربیت دانشجو معلم کارآفرین شناسایی شد. این نشانگرها پس از کدگذاری به 9 مؤلفه تقسیم و درنهایت به ابعاد 4 گانه تبدیل گردید. مؤلفههای تربیت دانشجو معلم کارآفرین عبارت بود از: حمایت اداری و پشتیبانی دانشگاه، استقرار نظام کارآفرینی در چشماندازها و رسالتهای دانشگاه، رهبری کارآفرینانه، فرهنگ نوآوری و خلاقیت، شایستگیهای کارآفرینانه، آموزش رسمی، آموزش غیررسمی، مراکز رشد و پژوهانه. ابعاد 4 گانه الگوی تربیت دانشجو معلم کارآفرین نیز شامل اداری و مالی، فرهنگسازی کارآفرینانه، آموزش رسمی و غیررسمی، پژوهش و فناوری بود.
The purpose of this study was to design and develop a conceptual model of entrepreneurial teacher-student training at Farhangian University. To achieve the goal, the general qualitative research method was used. The study population included experts, top level managers and managers of the provincial campuses of Farhangian University, that 30 of them were selected as the sample by purposeful sampling. Semi-structured interviews were used to collect data, the validity of which was 0.48 from the perspective of 4 subject matter experts and its reliability was 0.75. Data were also analyzed by using MaxQDA quality data analysis software. Based on the findings, 87 indicators were identified to training the entrepreneurial teacher-student. After marking, these markers were divided into 9 components. Eventually it turned into four dimensions. The components of entrepreneurial teacher student training were: administrative support and university support, establishment of entrepreneurship system in the universitychr('39')s visions and missions, entrepreneurial leadership, culture of innovation and creativity, entrepreneurial competencies, formal education, non-formal education, growth and research centers. The four dimensions of the entrepreneurial teacher student training model also included administrative and financial, entrepreneurial culture, formal and informal education, research and technology.
Machine summary:
مؤلفه هاي تربيت دانشجو معلم کارآفرين عبارت بود از: حمايت اداري و پشتيباني دانشگاه ، استقرار نظام کارآفريني در چشم اندازها و رسالت هاي دانشگاه ، رهبري کارآفرينانه ، فرهنگ نوآوري و خلاقيت ، شايستگي هاي کارآفرينانه ، آموزش رسمي ، آموزش غيررسمي ، مراکز رشد و پژوهانه .
Abstract The purpose of this study was to design and develop a conceptual model of entrepreneurial teacher-student training at Farhangian University.
The four dimensions of the entrepreneurial teacher student training model also included administrative and financial, entrepreneurial culture, formal and informal education, research and technology.
براي نمونه ، تسهيل فعاليت هاي آموزشي و پرورش در تلفيق نيازهاي ملي و کاربردي کردن دستاوردهاي علمي و پژوهشي از طريق تعامل پويا و سازنده با مراکز علمي و پژوهشي داخلي ، منطقه اي و بين المللي و توسعه زمينه پژوهندگي و تقويت روحيه پژوهشي و گسترش دانش ، بينش و مهارت هاي منابع انساني و رصد کردن تحولات نظام هاي تربيت معلم و تحولات علمي در حوزه علوم تربيتي و آموزش وپرورش از مهم ترين اهداف اين دانشگاه عنوان شده است .
البته اين امر زماني ممکن است که دانشگاه فرهنگيان نيز همانند دانشگاه هاي مختلف براي آموزش کارآفريني الگوي خاص خود را داشته باشد زيرا: ١- آموزش کارآفريني نه يک موضوع ايستا، بلکه موضوعي پويا و دائما در حال تغيير بوده (٢٠١٧) Chawinga و به عنوان يادگيري تعاملي ١شناخته مي شود که با نوآوري هاي تجاري و اجتماعي در ارتباط است ,.
(2017) / Presenting a Model for Creating an Entrepreneurial University Based on Foresight Techniques and Science Production in the Educational System Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, Year 8, No. 4.