Abstract:
هدف پژوهش بررسی تاثیر آموزش به شیوه وب کوئست بر انگیزه پیشرفت، خودپنداره و یادگیری خودتنظیمی دانشجویان در درس انگلیسی به روش شبه آزمایشی انجام شده است. جامعه شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد گرگان در سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ به تعداد ۲۸۰۵ نفر بوده است و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد ۲۵ نفر در گروه کنترل و ۲۵ نفر در گروه آزمایش به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا از هر دو گروه آزمایش و کنترل پیش آزمون به عمل آمده و سپس متغیر آزمایشی برای گروه آزمایشی اجرا شد . سپس پس آزمون برای هر دو گروه به عمل آمد . گردآوری اطلاعات روش میدانی و کتابخانهای است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد . تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار spss21 استفاده شده . نتایج نشان داده است که آموزش به شیوه وب کوئست بر انگیزه پیشرفت ،خود پنداره و یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در درس زبان تاثیر مثبت دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of web-Quest learning on students' Achievement motivation, self-concept and self-regulation learning in English courses by using Quasi-experimental method. The statistical population included all 2805 students of gorgan University Azad Islamic in the academic year 2018-2019. A randomized stratified Sampling method was used to select 25 individuals in control group (tradition) and 25 in Experimental group (Web-Quest). In this study, both experimental and control groups were tested Pr-test, then the experimental variable (web-Quest learning) was run for the experimental group. Then, the post-test was performed from both groups. The required data was collected using field And library methods. The data gathering tool was Hermann's motivation questionnaire, Raj Kamsaratsot Self-concept Test and Buffer's Self-Regulatory Learning Questionnaire, which it’s Validity has been confirmed by the professors and experts. The data was analyzed using descriptive statistics, inferential statistics and covariance analysis.Therefore, we conclude that web-Quest learning has a positive effect on achievement motivation, self-concept and self-regulation learning in English courses at students of gorgan University .
Machine summary:
بنابراين نتيجه ميگيريم که آموزش به شيوه وب کوئست بر انگيزه پيشرفت ، خود پنداره و يادگيريخودتنظيمي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرگان در درس زبان تأثيرمثبت دارد.
انجام اين پژوهش از آنجا اهميت و ضرورت دارد که موجب افزايش دامنه علم در اين حوزه مي شود و براي مدرسان و محققان که در جهت کسب درک و تأثير وب کوئست بر انگيزه پيشرفت ، خود پنداره و يادگيري خودتنظيمي دانشجويان به دنبال اطلاعات هستند مفيد است و در صورت مشخص شدن تأثيرآموزش به شيوه وب کوئست بر انگيزه پيشرفت ، خود پنداره و يادگيري خودتنظيمي دانشجويان در درس زبان انگليسي ، امکانات توجه به زيرساخت و تجهيز کليه کلاسهاي درس زبان در سراسر کشور و جوامع آموزش به اين روش را با ديدي مثبت به وبکوئست را فراهم سازد.
گلشن ، بهرامي (٢٠١٩,Golshan&Bahrami) با پژوهشي تحت عنوان 1-Pintrich اثربخشيآموزش يادگيري خودتنظيمي بر خودپنداره تحصيلي و موفقيت تحصيلي دانش آموزان دختر متوسطه اول خانه فرهنگ نازي آباد به اين نتيجه رسيدند که از نظر ميانگين خودپنداره تحصيلي به موفقيت تحصيلي در مرحله پس آزمون و پيگيري ، حاکي از افزايش خودپنداره و موفقيت تحصيلي در گروه آموزش مهارت هاي خود تنظيمي بعد از آموزش بوده است و مطابق با نتايج اين پژوهش با استفاده از آموزش راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي مي توان موفقيت و خودپنداره تحصيلي دانش آموزان را افزايش داد.
از اين رو به معلمان و اساتيد گرامي در کليه مقاطع تحصيلي پيشنهاد مي شود جهت افزايش ميل خود تنظيمي در فراگيران به خصوص آن دسته از دانشجويان و دانش آموزاني که ضعف آنها در زمينه مشهود است از آموزش به شيوه وب کوئست الگوهاي مناسب طراحي آموزش و ساير روش هاي سنتي تدريس استفاده نمايند.