Abstract:
با شیوع پاندمی کرونا، شرایط بیسابقهای بر سیستم آموزشی کشور تحمیل شده است به طوری که در حال حاضر، آموزش در مدارس به صورت مجازی پیگیری میشود. پژوهش حاضر با هدف واکاوی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوره پاندمی کرونا صورت گرفته است. این مطالعه در چهارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدار شناسی انجام شده است. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شدند. مشارکت کنندگان 20 نفر از آموزگاران مدارس مقطع ابتدایی شهرستان مهاباد بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که ادراک معلمان از مشکلات و چالشهای آموزش در برنامه شاد، شامل 6 مضمون کلی، مشکلات مربوط به دانشآموزان و والدین(3 زیر مضمون) مشکلات مربوط به معلمان(3 زیر مضمون) مشکلات محتوا (2 زیر مضمون) مشکلات تجهیزات (2 زیرمضمون) مشکلات سازمانی (2 زیر مضمون ) مشکلات ارزشیابی (2 زیر مضمون) میباشد
By spreading Corona pandemic, unprecedented conditions have been imposed on country's education system.so that educating in schools is on virtual space. This study's purpose is investigating the problems of education on virtual space by using Shad application in the Corona pandemic period. This study has been done in qualitative approach framework and by using phenomenological method. Information was collected by using semi-structured interviews. Participants were 20 teachers of primary school in Mahabad who were selected through purposive sampling and the interviews continued until the theoretical saturation. Analyzing data was performed using the seven step Colaizzi method. Results showed that teachers' perception about problems and challenges of education on Shad application, includes 6 general contents. Problems related to students and parents (3 sub-items), problems related to teachers (3 sub-items), content problems (2 sub-items), problems related to facilities (2 sub-items), organizational problems (2 sub-items), evaluation problems (2 sub-items). virtual education, Shad application, Corona pandemic, Phenomenology.
Machine summary:
et al) ولي در حال حاضر با وضعيتي جديد روبرو شده اند به طوري که ادامه تحصيل فقط با استفاده از ابزارهاي ارتباطي از راه دور ممکن است و معلمان مجبور هستند به تدريس آنلاين رو بياورند و سبک هاي تدريس خود را متناسب با اين فضا تغيير بدهند(٢٠٢٠ ,Helm &Huber ) که با اين وجود آموزش در فضاي مجازي به طور کلي براي مدارس ، پديده اي ناشناخته نيست و در چند سال گذشته کم و بيش از آن استفاده شده بود لذا مدارس سريعا به آموزش مجازي روي آوردند (٢٠٢٠ ,Olasile &Emrah ).
در کشور ما با اعلام رسمي تعطيلي مدارس معلمان بر اساس رسالتي که داشته و همواره در تلاش بوده اند تا ارتباط شان با دانش آموزان و اولياي آنان قطع نشده ، به صورت خودجوش به توليد محتوا پرداخته و با ارائه در شبکه هاي اجتماعي، آموزش دانش آموزان خود را ادامه دادند (٢٠٢٠ ,Mohammadi) اما بعد از مدتي وزارت آموزش و پرورش ، شبکه آموزش تلويزيون را به عنوان جايگزيني براي مدرسه معرفي کرده و بعد از ادامه دار شدن ويروس کرونا و تعطيلي ادامه دار مدارس ، متوليان سيستم آموزشي کشور بر آن شدند تا با ايجاد يک شبکه اجتماعي در فضاي مجازي، فرصتي ايجاد کنند که از طريق آن دانش آموزان بتوانند دروس را از طريق برخط (آنلاين ) توسط معلمان دريافت کنند و به اين ترتيب ، برنامه آموزش دانش آموزي که به اختصار شاد خوانده ميشود متولد شد و آموزش در ايران وارد فضايي جديد گشت (٢٠٢٠ ,.
Experience living elementary school teachers the opportunities and challenges of teaching in educational network of students (Shad): a phenomenological study.