Abstract:
امروزه با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی، صنعتی و اجتماعی کشور، باید به دنبال راهحلهای جدید و خلاقانه برای حل مشکلات و مسائل بود. رشد بیشتر، یک هدف کلیدی برای شرکتها، دولتها و جوامع است. سیاستهای اقتصادی اغلب برای رسیدن به این هدف تلاش میکنند. استراتژی اقیانوس آبی 1 نمونهای موفق از اجرای تغییر، به عنوان یک منبع ضروری برای رشد بالای کسب و کار است. استراتژی اقیانوس آبی مفهوم نوظهوری در مدیریت استراتژیک است که به دنبال کسب و کار و ارزش جدید، نرخ رشد و سودآوری بالاست و رویکردی همراه با نوآوری است به طوری که، نوآوری ارزش، سنگ بنای آن است. این استراتژی تلاش دارد با استفاده از خلاقیت و مجموعهای از ابزارها، فضای جدیدی برای کسب و کار پیدا کند و مفهوم رقابت را بیمعنا سازد. در این پژوهش، به بررسی ابزارها و مراحل پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی در قالب یک مدل پرداخته شده است.
Machine summary:
بررسی تاثیر استراتژی اقیانوس آبی در سازمانها علیرضا پیران1، سیمین صفوی2 1&2گروه مدیریت چکیده واژگان کلیدی: استراتژی اقیانوس آبی، اقیانوس قرمز1، نوآوری ارزش2 Red Ocean Strategy Value Innovation 1- مقدمه اقیانوس، استعاره از فضای بازار است که شرکتها در آن فعالیت میکنند.
گذشته به ما نشان داده است که، ظرفیت بالایی در حوزه کسب و کار وجود دارد، ظرفیتی برای ایجاد صنایع جدید و بازآفرینی صنایع موجود ((Kim and Mauborgne, 2005.
میزان تاثیر ایجاد اقیانوس آبی از نظر سودآوری و رشد (Kim and Mauborgne, 2015: 7) نتایج نشان داد که 86 درصد از طرحهای بررسی شده از نوع توسعه محصول با یک نشان تجاری اصلی بوده است، یعنی بهبودهای تدریجی در اقیانوسهای قرمز از فضای موجود بازار.
برخلاف این دیدگاه معمول، استراتژی اقیانوس آبی به دنبال تمایز و هزینه کمتر به صورت همزمان است (Kim and Mauborgne, 2015).
مفهوم موجود در مدیریت استراتژیک که در جستجوی کسب و کار و ارزش جدید است استراتژی اقیانوس آبی نام دارد.
زمانی که عوامل کسب و کار شناسایی شدند آنها تابلوی طراحی استراتژی و منحنی ارزش جدید را برای این صنعت ترسیم کردند.
چارچوب چهار اقدامی (Kim and Mauborgne, 2015; 2005:29) به منظور از بین بردن رابطه جایگزینی بین تمایز و هزینه پایین و خلق یک منحنی ارزش جدید -که در تابلوی طراحی استراتژیک استفاده میشود- چهار پرسش کلیدی در این چارچوب مطرح میشودکه منطق استراتژیک و مدل کسب و کار هر صنعتی را به چالش میکشد (آقازاده و همکاران، 1394؛ تولایی، 1388).