Abstract:
مسئله خلود عذاب الهی از جمله مسایل و مباحث مهم معادشناسی در فلسفه و عرفان است. توجه و تحلیل ابن عربی و ملاصدرا باعث شده توجه بسیاری از اندیشمندان و متفکران مسلمان پس از آنها، به این موضوع معطوف گردد. در این میان، آقاعلی مدرس زنوزی از جمله موافقان نظریه عذاب ابدی گناهکاران در دوزخ است. او در حاشیه اسفار سه برهان بر این نظریه اقامه کرده که عبارتند از: تصریح برخی از آیات قرآن کریم بر خلود عذاب، فقدان دافع برای عذاب الهی و ملازمه اختیار انسان با عذاب دایمی. زنوزی حدیث مورد استناد ملاصدرا بر اثبات انقطاع عذاب را نپذیرفته است اما در این مقاله نشان داده میشود که انتقادات وی بر دیدگاه ملاصدرا ناتمام است. بنابرین، میتوان گفت دلایل اقامه شده توسط برخی از حکما و عرفا بر انقطاع عذاب، تمام و کامل است و میتوان این مسیله را بلحاظ عقلی توجیه کرد.
The eternity of divine punishment is among the important eschatological problems and discussions in philosophy and gnosis. Ibn ‘Arabi and Mulla Sadra’s scrutiny and analysis of this problem attracted the attention of several Muslim thinkers to this subject in later times. Among them, Aqa ‘Ali Mudarres Zunuzi was one of the advocates of the theory of sinners’ eternal punishment in hell. In his glosses on al-Asfar, he adduced three arguments for this theory including the direct reference of some Qur’anic verses to the eternity of punishment, the absence of any defense against divine punishment, and the concomitance of Man’s free will with eternal punishment. Zunuzi does not agree with the hadith that Mulla Sadra cites in order to demonstrate the interruption of punishment. However, in this paper the authors demonstrate that his criticism of Mulla Sadra’s view is unfounded. Therefore, it can be said that the arguments adduced by some philosophers and gnostics in defense of the interruption of punishment are complete and can rationally justify this problem.