Abstract:
ریچارد بل قرآن را محصول تجربیات و افکار شخصیِ پیامبر(ص) درباره فقر معنوی مردم مکه می‌داند، مسئله این مقاله بررسی دیدگاه ریچاردبل درباره ماهیت وحی ونبوت است که به روش تحلیلی ـ توصیفی با رویکرد انتقادی بر طبق مبانی کلامی شیعه نوشته شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که ریچارد بل ماهیت وحی را کشف و شهودی می‌داند و معتقد به تأثیرپذیری وحی از فرهنگ زمانه و گفتاری‌نبودن الفاظ قرآن است، در زمینه نبوت نیز معصوم‌نبودن پیامبراسلام(ص) در تلقی و ابلاغ وحی، ماهیت یهودی‌مسیحی و اﻣّﯽ ‌نبودن وی را بیان کرده است، از دیگر نتایج قابل اشاره این است که دیدگاه بل از نظر مبانی کلامی شیعه مردود است؛ متن قرآن همچون معارف آن از سوی خدا نازل شده است لذا نمی‌توان به صِرف انعکاس فرهنگ زمانه و تعالیم سایر کتب آسمانی درباره وحی قرآنی و نبوت پیامبر اسلام(ص) قضاوت نمود وعصمت وی ضامن اطمینان مردم به وحی قرآنی است.
Richard Bell considers the Qurchr('39')an to be the product of the Prophetchr('39')s personal experiences and thoughts on the spiritual poverty of the people of Mecca. This study has given a critical consideration on Bell`s view on the nature of revelation and prophecy analytically and descriptively. The research findings show that Richard Bell considers the nature of revelation as discovery and intuition and believes in the revelation`s state of being influenced by the culture of the time and in non-speech state of the Qurchr('39')anic words. And again, in the field of prophecy, he has given argument against infallibility of the Prophet in receiving and communicating revelation. He has viewed for the Prophets not being a Jewish, a Christian and ummi. Bell`s view is refuted by Shiite priciples of thought and as viewed by Shiites, the Quranic text, like its maaref, has been revealed from God and, contrary to what he said, the Prphet is taken as being infallible in receiving revelation and communicating it.
Keywords
Richard Bell, Quranic Revelation, Prophethood of the Prophet, Shiite Principles, Culture of the Time.
Machine summary:
یافتههای تحقیق نشان میدهد که ریچارد بل ماهیت وحی را کشف و شهودی میداند و معتقد به تأثیرپذیری وحی از فرهنگ زمانه و گفتارینبودن الفاظ قرآن است، در زمینه نبوت نیز معصومنبودن پیامبراسلام| در تلقی و ابلاغ وحی، ماهیت یهودیمسیحی و اﻣّﯽ نبودن وی را بیان کرده است، از دیگر نتایج قابل اشاره این است که دیدگاه بل از نظر مبانی کلامی شیعه مردود است؛ متن قرآن همچون معارف آن از سوی خدا نازل شده است لذا نمیتوان به صِرف انعکاس فرهنگ زمانه و تعالیم سایر کتب آسمانی درباره وحی قرآنی و نبوت پیامبر اسلام| قضاوت نمود وعصمت وی ضامن اطمینان مردم به وحی قرآنی است.
از نظر علامه طباطبايي&، الهي بودن متن قرآن و دقت خداوند در گزينش كلمات قرآن، موجب شده است كه هرواژه در عبارات قرآن از چنان جايگاهي برخوردار باشد كه نتوان آن را با واژه ديگر جايگزين ساخت؛ حتي از يك واژه يا جمله در دو عبارت با فاصله كوتاه نيز معنايي كاملاً يكسان و يكنواخت اراده نشده است؛ بلكه واژه يا عبارت نمونه آن عبارت دوم و معنا و نكتهاي تازه است.
گفتاري نبودن متن قرآن ريچارد بل وحي قرآني را از لفظی نميداند و معتقد است آن مفاهيم در قالب پيام به آن حضرت القاء يا الهام شده و الفاظ آن ساخته نفس اوست و براي آن شواهدي هم ميآورد، حتي گاهي كه پيامبر مخاطب مستقيم وحي قرار ميگيرد، متن قرآن بهصورت لفظ بيان نشده است؛ بلكه صرفاً دستور يا رفتار خاصي بود كه پيامبر ملزم به انجام آن بوده است.