Abstract:
راهبردهای یادگیری شناختی، یک رویکرد یکپارچه و تمایلی است که به افراد کمک می کند تا از طریق فعالیتهای روانی مهارتهای انتخاب، تنظیم اهداف، جایگزینی استراتژیها و کارکرد اثربخش آنها را کسب کنند. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری شناختی به روش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دیگورت بر بی طرفی حسابرس می باشد. راهبردهای یادگیری به روش مزبور شامل راهبردهای یادگیری تمرین ذهنی، توسعه معنایی، سازمان دهی، برنامه ریزی، کنترل و نظارت و نظم دهی است. نمونه آماری پژوهش شامل 521 نفر حسابرسانی است که در سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران واقع در محدوده جغرافیای تهران در سال 1399 فعالیت می کنند و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از روش توصیفی- پیمایشی و ابزارپرسش نامه استاندارد در این پژوهش استفاده شده است. همچنین، فرضیههای تحقیق از طریق مدل سازی معادلات ساختاری با به کارگیری نرم افزار PLS، مورد آزمون قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان می دهد که راهبردهای یادگیری شناختی بر بی طرفی حسابرس تاثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین راهبردهای یادگیری شناختی تمرین ذهنی، توسعه معنایی، برنامه ریزی، نظم دهی، سازمان دهی و کنترل و نظارت به ترتیب بیشترین تاثیر را بر روی متغیر بی طرفی حسابرس دارند. نتایج این تحقیق می تواند موجب بسط و گسترش موضوعات مرتبط با تصمیم گیری و قضاوت حرفه ای در حسابرسی و نهایتا ارتقا کیفیت حسابرسی گردد.
Cognitive learning strategies are an integrated and engaging approach that helps individuals acquire the skills to select, set goals, replace Strategies, and function effectively through psychological activities. The purpose of t‍‍‍his study was to investigate the effect of cognitive learning strategies using Pi‍‍‍ntrich and DeG‍‍‍‍‍root self-regulated learn‍‍‍ing strategies on the Auditorchr('39')s neutrality. Learning Strategies in this way include rehearsal learning strategies, Elaboration, organization, planning, Monitoring, and Regulating. The statistical sample of the research consisted of 521 auditors working in the auditing institutes of the Iranian Society of Certified Auditors and the audit organization located in the geographical area of Tehran in 2020 and were selected by a simple random sampli‍‍‍ng me‍‍‍‍‍‍thod. A desc‍‍‍ripti‍‍‍‍ve Su‍‍‍rve‍‍‍y m‍‍‍eth‍‍‍od a‍‍‍nd a sta‍‍‍ndard Questionnaire inst‍‍‍‍rum‍‍‍‍ent have been used in this research. Also, research hyp‍‍‍otheses we‍‍re-tes‍‍‍ted by mo‍‍‍‍‍‍deling struct‍‍‍ural equatio‍‍‍‍ns u‍‍‍‍sing PLS so‍‍‍‍‍‍ftware. Research findings show that cognitive learning strategies have a positive and significant effect on auditor neutrality. Also, cognitive learning strategies of Rehearsal and Elaboration, planning, Regulating, organization, and Monitoring have the greatest impact on the auditorchr('39')s neutrality variable, respectively. The results of this research can lead to the expansion of topics related to decision making and judgment in auditing and finally to improve audit quality
Machine summary:
دوم اين که ، شواهد پژوهش نشان ميدهد که کدام نوع راهبرد يادگيري بيشترين تأثير را بر بيطرفي حسابرس دارد که برآيند آن ، ميتواند به عنوان اطلاعات مفيد در اختيار خط مشي گذاران حرفه حسابرسي قرار گيرد.
1 News Learning Theory 2 Cognitive Stayles 3 Purposeful Orientation § نظريه راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي در خودتنظيمي ١، به يادگيرنده کمک ميشود تا مهارت هاي اصلي مانند انتخاب ، اهداف ، جايگزيني راهبردها و کنترل اثربخش آن ها را کسب نمايد.
با توجه به اين شواهد و با تأکيد بر ابعاد راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي، فرضيه هاي فرعي مورد بررسي در اين پژوهش به شرح زير تدوين ميشود: فرضيه فرعي اول : راهبرد تمرين ذهني بر بيطرفي حسابرس تأثير مثبت و معناداري دارد.
نتايج ضرايب مسير و آماره t به دست آمده از يافته هاي تحقيق ، وجود تأثير هر شش راهبرد يادگيري شناختي به روش يادگيري خودتنظيمي پينتريج و ديگروت بر بيطرفي حسابرس را در سطح اطمينان ٩٥ درصد تأييد ميکند که خلاصه نتايج در جدول شماره ٩ ارائه شده است .
بنابراين ، حسابرسان با اين نوع راهبرد يادگيري ميتوانند يادآوري، يادگيري و فرايند پردازش اطلاعات را از طريق پيش بيني زمان مورد نياز براي مطالعه و تحليل نحوه مواجهه با موضوعات انجام دهند که اين ويژگيها موجب ميشود تا حسابرس تصميم گيريهاي خود را با رويکرد اطلاع جويي در بستر اطلاعات کافي انجام دهد و در نتيجه قضاوت حرفه اي و کيفيت حسابرسي بهبود يابد.