Abstract:
موسیقی معنوی با به کارگیری تناسب در حوزۀ معنا و بهره بردن از آرایه های بدیعی، به وجود میآید. محمد حسین کاشف الغطاء از علمای معاصر است که در سرودن شعر نیز توانا بوده و اشعار زیبایی دارد که همگی منسجم و سرشار از نوآوری است؛ از جملۀ آنها مراثی او در مصایب امام حسین علیه السلام و یاران و خاندان آن حضرت است که فضای غمبار حوادث کربلا را به تصویر میکشد؛ کاشف الغطاء در این اشعار با بهرهگیری از آرایههایی چون مراعات نظیر، طباق، عکس و تلمیح، جناس، موسیقی معنوی را پدید آورده که مخاطب را با خود در غم شهادت امام علیه السلام و یاران و اسارت خاندانش همراه میسازد. جستار حاضر با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی، میزان موفقیت شاعر در به کارگیری این آرایهها را بررسی مینماید. نتایج پژوهش نشان میدهد بهکارگیری عناصر موسیقایی علم بدیع تا حدی زیاد در تقویت مفهوم مرثیه در اشعار شاعر اثرگزار بوده است.
Spiritual Melody of Allameh Mohammad Hussein Kashef Al- Qata's Elegies Spritual melody is created through using coordination in the realm of meaning and utilization of exquisite figures of speech. Mohammd Hussein Kashef Al- Qata is one of the contemporary scholars who was also conversant in composing poems and he has glorious poems that are all cohesive and they are also full of innovation; Among them are his elegies in the sufferings of Imam Hussein ( peace be upon him) and his companions and clan which are portraiting the heart- rending situation of Karbala; Allameh has created a spiritual melody through utilizing various figures of speech such as symmetry, antithesis, antimetabole and allusion which accompanies his audiences with himself in the martyrdom and captivity of Imam Hussein. The present paper studies the poet's degree of success in using these figures of speech and also shows that he has been very successful in achieving his goal and exprresing his sorrow and grief in mentioning the events of Karbala.