Abstract:
زمینه و هدف: خودزنی در نوجوانان به رفتارهای خود آسیبرسان عمدی اشاره دارد که فاقد هرگونه انگیزه یا قصد درونی از پیش تعیین شده است و هزینههای جانی و مالی بسیاری در حوزه سلامت برای جوامع بشری به همراه دارد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مصاحبه انگیزشی به شیوه اینترنتی بر خودکارآمدی و جو روانی عاطفی خانواده، در نوجوانان با رفتارهای خودزنی در زمان شیوع اپیدمی کرونا بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان با رفتارهای خودزنی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهرستان کاشمر در سال 1399 بودند که تعداد 40 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. هر دو گروه به پرسشنامه خودکارآمدی، جو روانی عاطفی خانواده، پاسخ دادند (پیشآزمون). سپس گروه آزمایش تحت 8 جلسه مصاحبه انگیزشی میلر به شیوه اینترنتی قرار گرفت. در پایان مجدداً هر دو گروه به ابزارهای تحقیق پاسخ دادند (پسآزمون). اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار spss-22 و آمار استنباطی تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج مقایسه پسآزمون کارآمدی، جو روانی عاطفی خانواده در دو گروه نوجوانان با رفتارهای خودزنی، با کنترل کردن اثر پیشآزمون، حاکی از این است که پس از شرکت در جلسات درمانی، نمرات کارامدی و جو روانی عاطفی خانواده آزمودنیها، نسبت به گروه کنترل، تغییر معناداری داشته است. نتیجهگیری: مصاحبه انگیزشی به شیوه اینترنتی بر جو روانی عاطفی خانواده و خودکارآمدی در نوجوانان با رفتارهای خودزنی مؤثر است
Background and Purpose: Self-harm in adolescents refers to deliberate self-harming behaviors that lack any predetermined intrinsic motivation or intention and have many human and financial health costs for human societies. The aim of this study was to investigate the effect of online motivational interviewing on self-efficacy and Family emotional psychological atmosphere in adolescents whith self-harming behaviors during the outbreak of Corona epidemic. Method: The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study included all adolescents with self-harming behaviors who referred to counseling centers in Kashmar in 2020. Forty adolescents were selected based on voluntary and available sampling and were randomly assigned to experimental and control groups. First, both groups responded to self-efficacy questionnaire, family emotional psychological atmosphere (pre-test). The experimental group then underwent 8 sessions of Miller motivational interview online. Finally, both groups responded to the research tools again (post-test). The collected data were analyzed by SPSS-22 software and inferential statistics of analysis of covariance. Results: The results of the comparison of efficiency post-test, family emotional psychological atmosphere in two groups of adolescents with self-harming behaviors, by controlling the effect of pre-test, indicates that after participation of this group of adolescents in treatment sessions, efficiency scores and perception There was a significant change in their emotional psychological atmosphere compared to the control group. Conclusion: Online motivational interview is effective on family emotional psychological atmosphere and self-efficacy of adolescents with self-harming behaviors.
Machine summary:
دوفصلنامه پليس زن ، سال چهاردهم ، شماره ٣٣، پاييز و زمستان ١٣٩٩ تاثير مصاحبه انگيزشي به شيوه اينترنتي بر خودکارآمدي نوجوانان داراي رفتار خودزني و ادراک آن ها از جو رواني عاطفي خانواده الهه آهنگري ١، مجتبي باب الحکمي 2 تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٩/٠١ تاريخ پذيرش :١٣٩٩/١١/٢٠ چکيده زمينه و هدف : خودزني در نوجوانان به عنوان يک رفتار خود آسيب رسان ، هزينه هاي جاني و مالي بسياري در حـوزه سلامت براي جامعه به همـراه دارد.
يافته ها و نتايج : نتايج مقايسـه پـس آزمـون خودکارآمـدي و جـو روانـي عـاطفي خـانواده در دو گـروه نوجوانـان بـا رفتارهاي خودزني، با کنترل کردن اثر پيش آزمون ، حاکي از آن است که پس از شرکت در جلسـات درمـاني، نمـرات خودکارامدي و جو رواني عاطفي خانواده آزمودنيها، نسبت به گروه کنتـرل ، تغييـر معنـاداري داشـته اسـت .
Asarnow, Porta, Spirito, Emslie & Clarke 3.
Richmond-Rakerd, Caspi, Arseneault, Baldwin, Danese 4.
لـذا هـدف پـژوهش حاضـر پاسخ به اين سوال آيا مصاحبه انگيزشـي بـه شـيوه اينترنتـي بـر خودکارآمـدي، ادراک جـو رواني عاطفي خانواده هاي در نوجوانان با رفتارهاي خودزني تأثير دارد؟ مباني نظري پژوهش : در ادامه مباني نظري پژوهش به اختصار مرور مي شود.
Miller motivational interview ملاکهاي ورود مراجعان به اين پژوهش عبارت بودند از: تمايـل بـه شـرکت در پـژوهش ، محدوده سني ١٢ تا ١٨ سال ، کسب نمره پـايين در پرسشـنامه خودکارآمـدي و جـو روانـي عاطفي خانواده ، گرايش به رفتارهـاي خـودزني بـا توجـه بـه نظـر روانشـناس و روانپزشـک مرکز(بر اساس مصاحبه طبق معيارهاي ٥-DSM و پرسشنامه خودآسيب رسـاني کلونسـکي و گلن )، دسترسي به شبکه هاي اينترنتـي تلگـرام و ايميـل ، داشـتن سـواد خوانـدن و نوشـتن .