Abstract:
انقلاب ارتباطات و محصول آن یعنی رسانه مجازی در حال ایجاد تغییرات وسیعی
در ماهیت، اشکال و ساختارهای قدرت در جوامع مختلف است موضوع ی که
پژوهشگران را به پرسش درباره میزان و چگونگی این تغییرات و تاثیرات آن بر
زندگی سیاسی جوامع و رابطه بین دولت ها و شهروندان واداشته است. هدف اصلی
از این پژوهش دستیابی به میزان تاثیر رسانه های گروه ی (رسانه مجاز ی) در
مشارکت سیاسی شهروندان تهرانی است. برای جمع آوری اطلاعات از روش های
اسنادی و پیمایشی استفاده شده است. در روش اسنادی با کمک نظری ه حوزه
عمومی هابرماس به تبیین و توضیح علمی ارتباطات مجازی و بو یژه اینترنت ی و
ابعاد و آثار سیاسی آن ها در میزان مشارکت سیاسی پرداخته شده است و در
روش پیمایشی با بهره گیری از تکنی ک پرسشنامه دی دگاه های 500 نفر از
شهروندان تهرانی اخذ، داده ها استخراج و اطلاعات در سطوح آمار های توصیفی و
مورد مداقه قرار f استنباطی و از طریق آزمون های ضریب همبستگی وآزمون
گرفته است. آزمون فرضیه ها نشان می دهد که با سطح اطمینان 95 درصد ، بین
متغیر مستقل پژوهش (نقش و آثار رسانه مجازی) با شاخص هایی از قبیل«میزان
دسترسی به اینترنت» . « میزان کامل تر بودن اخبار سیاس ی در وبلاگ ها ویا
سایت های خبری».« میزان استفاده از رسانه مجازی برای کسب اخبار سیاسی».
«متغیرهای جمعیتی» و «میزان دسترسی به سایت های خبری سیاسی با استفاده
از فیلترشکن برای کسب خبر» و متغیر وابسته پژوهش (میزان مشارکت سیاسی
شهروندان) ارتباط معنی داری وجود دارد.
Machine summary:
هـدف کلـي ايـن پژوهش بررسي نقش رسانه هاي مجازي درمشارکت سياسي شهروندان تهراني مي باشـددر اين پژوهش سعي شده به اهداف فرعي ذيل نيزپرداخته شود: -تأثير ميزان دسترسي اينترنت با ميزان نگارش مطالب سياسي در وبلاگ ها -بررسي ميزان کامل تر بودن اخبار سياسي در وبلاگ ها ويا سايت هاي خبري - بررسي ميزان استفاده از رسانه هاي داخلي وخارجي براي شرکت درانتخابات - بررسي ميزان اعتماد افراد به رسانه هاي داخلي وخارجي مروري برتحقيقات پيشين -حقگويي (١٣٨٩) در پژوهشي تحت عنوان " اينترنت و جوانان : بررسي رابطه بين استفاده از اينترنت وگرايش جوانان به مشارکت در سياست " بـه بررسـي رابطـه بـين اينترنـت و مشارکت سياسي پرداخته است و معناداري رابطـه بـين جوانـاني کـه از اينترنـت اسـتفاده مي کنند (کاربران ) و جواناني که از اينترنت استفاده نمي کنند (غير کاربران )، از نظر گـرايش آنها به مشارکت درسياست مورد توجه قرار گرفته است کـه بـا توجـه بـه نتيجـه آزمـون همبستگي ، معناداري بين ميزان استفاده از اينترنت و ميـزان مـشارکت در سياسـت ، رابطـه مستقيم ، مثبت ، و معنادار وجود دارد؛ لذا به همان نسبت که ميزان اسـتفاده از اينترنـت بـالا باشد، به همان نسبت ميزان مشارکت سياسي افراد نيز بالا مي رود.
-سردارآبادي و ديگران (١٣٨٢) در تحقيقي به بررسي تاثير رسانه هاي جمعي ، فناوريهـاي نوين ارتباطي و ارتباطات فردي بر آگاهي سياسي دانشجويان مقطع کارشناسـي دانـشگاه تهران و نيز ارتباط يا همبستگي بين اعتماد پاسخ گويان به هر يک از اين منـابع بـا سـطح آگاهي سياسي آنان پرداخته اند و به اين نتيجه رسيدند که گسترش کمي و کيفي رسانه هاي جمعي و فناوريهاي ارتباطي ، در افزايش آگاهي سياسي مخاطبان تأثير بسزايي داشته اند -هدايتي زاده (١٣٧٥) در پايان نامه کارشناسي ارشد به بحث "مشارکت سياسـي در ايـران معاصر" پرداخته است .