Abstract:
مجموعه گستردهای از پژوهشها بر اهمیت نقش درگیری تحصیلی بهعنوان یک سازه جدید در یادگیری تأکید کردهاند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای انگیزش درونی در رابطه میان نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه کاشان در سال 1398 بودند که از میان آنان 331 نفر بر اساس روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای درگیری تحصیلی ریو و تسنگ، نیازهای بنیادین روانشناختی گانیه و انگیزش تحصیلی هارتر بودند. دادههای جمعآوریشده با روش همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین نیازهای روانشناختی، درگیری تحصیلی و انگیزش درونی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0>p). همچنین نتایج نشان داد که مدل مطرحشده از برازش خوبی برخوردار است. نتایج تحلیل مسیر حاکی از این بود که نیازهای بنیادین روانشناختی بر درگیری تحصیلی تأثیر معناداری دارد و انگیزش درونی این رابطه را میانجیگری میکند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، ارضای نیازهای روانشناختی میتواند با تقویت انگیزش درونی منجر به افزایش درگیری تحصیلی در دانشجویان شود؛ بنابراین ضروری است اقدامات لازم در جهت برنامهریزی و بازنگری در شیوههای آموزشی در راستای بهبود ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی مورد توجه قرار گیرد.
The growing body of research has focused on the important role of academic engagement. The present study aimed to investigate the relationship between basic psychological needs and academic engagement by considering the mediating role of intrinsic motivation. This research is descriptive and correlational. The statistical population consisted of all students at the University of Kashan in 2020. Multistage random sampling was used to select 331 students. The data collection instruments were Reeve & Tseng Engagement Questionnaire, Gagné Basic Psychological Needs Scale, and Harterchr('39')s scale of academic motivation. Pearson correlation coefficient and Structural Equation Modeling were used to analyze the data. The results showed a positive significant relationship between academic engagement, basic psychological needs, and intrinsic motivation (p .
Machine summary:
رابطه نيازهاي بنيادين روانشناختي و درگيري تحصيلي: نقش واسطه گري انگيزش دروني The relationship between psychological basic needs and academic engagement:the mediating role of intrinsic motivation نجمه اسکندري Najme Eskandari MA in Educational psychology, University of Kashan, کارشناسي ارشد روان شناسي تربيتي، دانشگاه کاشان ، ايران .
پژوهش حاضر با هدف study aimed to investigate the relationship between basic psychological needs and academic engagement تعيين نقش واسطه اي انگيزش دروني در رابطه ميان نيازهاي بنيادين by considering the mediating role of intrinsic روانشناختي و درگيري تحصيلي انجام گرفت .
The data collection instruments were Reeve & Tseng Engagement Questionnaire, Gagné Basic پرسشنامه هاي درگيري تحصيلي ريو و تسنگ ، نيازهاي بنيادين روان - Psychological Needs Scale, and Harter's scale of شناختي گانيه و انگيزش تحصيلي هارتر بودند.
Moreover, path analysis results تحليل مسير حاکي از اين بود که نيازهاي بنيادين روان شناختي بر درگيري indicated that basic psychological needs had a significant effect on academic engagement, and تحصيلي تأثير معناداري دارد و انگيزش دروني اين رابطه را ميانجيگري intrinsic motivation mediated this relationship.
بر اساس نتايج پژوهش حاضر، ارضاي نيازهاي روان شناختي findings indicate that the fulfillment of basic psychological needs can help students develop their ميتواند با تقويت انگيزش دروني منجر به افزايش درگيري تحصيلي در sense of intrinsic motivation, increasing student دانشجويان شود؛ بنابراين ضروري است اقدامات لازم در جهت برنامه ريزي engagement in learning activities.
واژه هاي کليدي: نيازهاي بنيادين روانشناختي، درگيري تحصيلي، انگيزش Keywords: : Academic engagement, psychological Basic needs, intrinsic motivation دروني.