Abstract:
به دلیل تفاوتهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زبانی در استانهای مختلف کشور، سوالهای آزمون سراسری ورودی دانشگاهها، ممکن است برای همه استانها همارز نباشد، که مقایسهها را غیرمنصفانه میکند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر استان محل سکونت آزمودنی به عنوان منبعی برای کارکرد افتراقی سوال است به این منظور دادههای ماده امتحانی ریاضی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری 1396مورد استفاده قرارگرفت. تقریبا نمونهای به حجم 1000 نفر از هر استان انتخاب شد. تحلیل عاملی چندسطحی آمیخته، استانها را در 3طبقه همگن قرار داد که نشان میدهد آزمودنیها در استانها الگوی پاسخ مشابه ندارند و بنابراین محلسکونت آزمودنی یکی از منابع کارکرد افتراقی سوال است. مقایسه تعقیبی طبقات همگن آزمودنیها در مدل چندسطحی آمیخته نشان داد که گروههای سنی نیز یکی عوامل موثر بر عملکرد متفاوت آزمودنیها در استانها است. در این پژوهش نسبت مردان و زنان در طبقههای مکنون یکسان است بنابراین جنسیت آزمودنی نمیتواند از دلایل کارکرد افتراقی سوال باشد. بیان اینکه آزمودنیها در یک گروه (مثلا مردان)، به سوالِ دارای کارکرد افتراقی متفاوت پاسخ میدهند، منجر به دید کلیشهای در مورد سوال میشود، که به نفع همه اعضای گروه (مردان) است. بنابراین اگر ابتدا طبقههای مکنون تشکیل شود و سپس تفاوت ویژگی آزمودنیها در طبقهها مورد بررسی قرار گیرد، منجر به تحلیل آموزندهتری از کارکرد افتراقی میشود.
Due to social, economic, cultural and linguistic differences in different provinces of the country, the university entrance exam items may not be valid for all provinces, which makes comparisons unfair. The purpose of this study is to investigate the effect of the province of residence of the subject as a source of differential item functioning(DIF). Approximately a sample of 1000 people from each province was selected. multilevel factor mixture analysis placed the provinces in 3 homogeneous classes, which shows that the subjects do not have the same response pattern in the provinces, and therefore the subject's residence is one of the sources of the DIF. Post hoc comparison of homogeneous classes showed that age groups are also one of the factors affecting DIF in the provinces. In this study, the ratio of men and women in the latent classes is the same, so the subject gender cannot be reasons of DIF. The statement that subjects in a group (for example, men) answer a DIF item differently leads to a stereotypical view of the item, which benefits all members of the group (men). Therefore, if latent classes are formed first and then the differences in the characteristics of the subjects in the classes are examined, it leads to a more informative analysis of DIF.