Abstract:
قرآن کریم در آیات ۸ -۴ اسراء برای بنیاسراییل دو فساد و دو وعده عقاب را با تاکیدهای مکرر بیان میکند. کیستی مصداق این آیات در تفاسیر محل اختلاف است؛ برخی از مفسران وقایع مطرحشده در آیه را مربوط به گذشته میدانند. این پژوهش بر آن است تا ضمن ارایه مستندهای قرآنی در رد این نظریه، با تفسیر قرآن به قرآن و توجه به قراین و سیاق آیات و با مصداقیابی صحیح و استخراج چهار ویژگی از آیات و تطبیق آنها بر مصادیق مطرحشده در تفاسیر، به بررسی احتمال وقوع فساد یهود و سرکوبی آن در آخرالزمان بپردازد و این فساد مطرحشده در آیات را مربوط به فساد جهانی اسراییل و در ارتباط با وقایع ظهور بداند. برخی از مفسران عبارت «عبادا لنا» را با توجه به «و لیتبروا ما علوا تتبیرا» و «اولی باس شدید»، بندگان خونریز و کافر گرفتهاند، درصورتیکه با بررسی قرآنی و با توجه به سیاق، مصداق «عبادا لنا»، بندگان مومن و مخلص هستند که زمینهسازان ظهور و یاوران امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف میباشند.
In verses 4-8 of chapter Isra, the Holy Qurchr('39')an mentions two corruptions and two promises of punishment with repeated emphases for the children of Israel. It is a matter of controversy among the interpreters that who is the exact example of these verses. According to some commentators, the events mentioned in the given verses are related to the past. The author of the research intends to present Qurchr('39')anic documents, to reject this theory, by following interpreting the Qurchr('39')an to the Qurchr('39')an method and by paying attention to the evidences and contexts of the verses. Moreover, according to him there is a probability that the Jew corruption and its repression is related to the end times; thus, he attempts to correctly find and extract four features of the verses and apply them to the examples mentioned in the commentaries. According to the author, this corruption mentioned in the verses is related to the global corruption of Israel and in connection with the events of appearance. Given the phrases of «و لیتبروا ما علوا تتبیرا» and «اولی باس شدید», some commentators, have meant the phrase «عبادا لنا» Our servants, as bloody and infidel servants, while according to the Qurchr('39')an and according to the context of “Our servants” phrase, it means the faithful and sincere servants who are the founders and helpers of Imam al-Zaman (as).
Machine summary:
در نظر مفسران گروه دوم نيز اختلافهايي ديده ميشود، بعضي وقوع فساد يهود را به جنگهاي يهود در صدر اسلام يا جنگهاي پراكنده يهود در طول تاريخ تطبيق ميدهند و برخي ديگر اين آيات را مربوط به فساد و سركشي و طغيان فعلي يهود صهيونيست دانسته و سركوبي آن را توسط بندگان مومن و ياران حضرت وليعصر# تفسير كردهاند.
(جواديآملي، سايت اسراء) از جمع نظرات در معاجم و تفاسير ميتوان نتيجه گرفت: «قضاء» اعلام خبري را با قطعيت ميرساند و همچنين با بررسي متعلق آن در تفاسير، مشاهده ميشود اين واژه به فصل الخطاب بودن آيات در فساد يهود و وعده نكال و عقاب اشاره ميكند.
بررسي دو فتنه مطرح شده در آيه «لَتُفْسِدُنَّ فی الأَرْضِ مَرَّتَينْ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوّاً كَبِيراً» در آيات فوق، سخن از فساد اول و دوم يهود كه منجر به برتريجويي آنان ميگردد به ميان آمده است، كه بهدنبال هر يك از اين دو، خداوند مرداني نيرومند و پيكارجو را بر آنها مسلط ساخته تا آنها را مجازات كنند.
عدهاي بهصورت تلويحي و برخي به صراحت، اين آيات را مربوط به مقدمات ظهور و قيام امام زمان# ميدانند: الف) مكارم شيرازي و قرائتي به تلويح به اين موضوع اشاره ميكنند؛ آنگونه كه از ظاهر آيۀ 5 و6 برميآيد، چنين فساد گستردهاي در زمين از طرف بنياسرائيل و چنين قلع و قمع مهمي توسط مردان خدا هنوز انجام نشده است (قرائتي، 1383: 7 / 23) و در هيچ يك از نظرات داخل شدن قوم پيروزمند در «بيتالمقدس»، تا چه رسد به ويران كردن آن، وجود ندارد.
تعيين ويژگيهاي دو فتنه با توجه به بررسيهاي پيشگفته مبني بر احتمال فساد و سركوبي در قبل و بعد از ظهور اسلام و مطالعه تفاسير، روشن شد كه، تفسير دقيق قرآن به قرآن درباره برخي واژگان و عبارتهاي آيات انجام نشده است.