Abstract:
محتویات ناخودآگاه جمعی که مفاهیمی جهانی اند، یعنی خاص یک منطقه،
فرهنگ یا کشور خاص نیستند و آغازگر و تدام بخش ر فتارهای یکسان همه
انسان ها هستند را کهن الگو می نامد. کهن الگوها در هر زمان و مکان بدون هیچ
نفوذ خارجی خود به خود تجلی می کنند. صورت های کهن الگویی که در بخش
ناخودآگاه ذهن نهفته اند، خاستگاه و زیربنای اسطوره ها به شمار می رود و با
نمادها ارتباطی تنگاتنگ دار د. شعر یکی از پهناورترین عرصه های تجلی این
کهن الگوهاست. شاعر با استفاده از همین مفاهیم در حالات ذهنی خاص،
همراه با تخیل به خلق اثر م یپردازد.
در این پژوهش کوشیده شده است به روش اسنادی و تحلیل استنباطی،
روش به کارگیری و کاربری کهن الگوی کوه در شعر شاعر نام ی و پرآوازه
معاصر، استاد محمدحسین شهریار بررسی شود.
در نهایت طبق بررسی ها و نتایج بدست آمده مشخص شد که مفاهیم کهن
الگویی کوه به اشکال مختلفی از طریق ضمیر ناخودآگاه شاعر، ذکر شده است
که بیشتر مفاهیم کشف و شهود، نزدیک شدن و پناه جستن به خداوند، دست
یافتنی و نزدیک شدن آسمان که جایگاه خداوند است از طریق کوه برای
صحبت و راز و نیاز و پرستش خداوند، و ارتباط و پیوند آب و کوه که در
بسیاری از اقوام مختلف گذشته گرامی می داشته شده و پیوند با خورشید در
اشعار شهریار منعکس شده است.
Machine summary:
کهن الگوی کوه در شعر استاد شهریار اشرفالسادات موسویلر 1 ، رویا روزبهانی 2 چکیده محتویات ناخودآگاه جمعی که مفاهیمی جهانیاند، یعنی خاص یک منطقه، فرهنگ یا کشور خاص نیستند و آغازگر و تدامبخش رفتارهای یکسان همه انسانها هستند را کهنالگو مینامد.
در نهایت طبق بررسیها و نتایج بدست آمده مشخص شد که مفاهیم کهن الگویی کوه به اشکال مختلفی از طریق ضمیر ناخودآگاه شاعر، ذکر شده است که بیشتر مفاهیم کشف و شهود، نزدیک شدن و پناه جستن به خداوند، دست یافتنی و نزدیک شدن آسمان که جایگاه خداوند است از طریق کوه برای صحبت و راز و نیاز و پرستش خداوند، و ارتباط و پیوند آب و کوه که در بسیاری از اقوام مختلف گذشته گرامی میداشته شده و پیوند با خورشید در اشعار شهریار منعکس شده است.
بیش از نیمی از این مقالات به ادبیات و به ویژه حوزه شعر پرداختهاند، مقالاتی نیز درباره کارکرد کهنالگوها و بررسی آنها در شعر نوشته شده است که از آن میان میتوان به «کارکرد کهنالگوها در شعر کلاسیک و معاصر فارسی، در پرتو رویکرد ساختاری به اشعار شاملو، توسط ابوالفضل حری (1388)، بررسی کهنالگوی آب و درخت در شعر طاهره صفارزاده، صغری سلمانینژاد مهرآبادی (1388)، تصویر استعاری کهنالگوی خورشید در ناخودآگاه قومی خاقانی و نظامی، الهامی حدادی (1389) و رمزگشایی قصه سلامان و ابسال و حنینبناسحاق بر اساس کهنالگوهای یونگ، سیده مریم روضاتیان (1388) اشاره کرد.
زن یا مادر پنداشته شدن و نماد الهگان دانستن کوه در باور شناسی بسیاری از اقوام مختلف دیده میشود که نشان از مفهومی کهن الگویی برای کوه میباشد، شهریار نیز این مفاهیم را در اشعار خود به عاریت گرفته است.