Abstract:
در بین مهارتهای چهارگانه زبانی، نوشتن یکی از مهمترین مهارتهای برقراری ارتباط است که برای آموزش آن در همه نظامهای آموزشی از مقطع ابتدایی برنامهریزی میشود. پیشرفتهای روزافزون در حوزه سنجش آموزش زمینه را برای کسب اطلاعات تشخیصی مورد نیاز برای تعیین نقاط ضعف و قوت دانشآموزان فراهم کرده است. این تحقیق قصد دارد امکان استفاده از سنجش شناختی تشخیصی برای سنجش خصیصههای نوشتن دانشآموزان پایه ششم ابتدایی مورد بررسی قرار دهد. به این منظور سیاهه وارسی که توسط کیم (2015) برای سنجش نوشتن علمی در زبان انگلیسی پیشنهاد شده است و ماتریس کیو اولیه مورد بازبینی قرار گرفت. 816 نفر از دانشآموزان پایه ششم ابتدایی، به سه تکلیفهای نوشتن پاسخ دادند. براورد پارامترهای مدل با استفاده از مدل بازپارامتری شده یکشکل محدودشده انجام شد. شاخصهای نسبی و مطلق برازش مدل نشان داد مدل به صورت مناسبی برازش دارد. نتیجه تحقیق نشان داد در تکالیفی که دانشآموزان را ملزم میکند یک متن طولانی بنویسند، 17 نشانگر میتواند خصیصههای نوشتن را با دقت مناسبی مورد سنجش قرار دهد؛ اما در مورد تکالیفی که مستلزم نوشتن یک متن کوتاه است، نه نشانگر برای سنجش خصیصههای مذکور دارای برازش مناسبی است.
Among the language skills, writing is one of the most important communication skills that is planned for its education in all educational systems from the elementary school. The ever-increasing advances in educational assessment provide the context for the diagnostic information needed to determine the strengths and weaknesses of students. This study intends to explore the possibility of using cognitive diagnostic assessment to assess the writing attributes of elementary school students. For this purpose, the check list, which was proposed by Kim (2015) for evaluating academic writing in English and the initial Q-matrix, was reviewed. 816 sixth grade elementary school students, answered three writing assignments. Estimation of the model parameters were performed using Reduced Reparametrized Unified Model (R-RUM). The relative and absolute indices indicate that the model is sufficiently fit. The result showed that 17 indicator can be used to assess the writing attitudes with appropriate accuracy in assignments requiring students to write a long text. But for assignments that require writing a short text, the 9 indicator can be used to assess the writing attitudes with appropriate accuracy.