Abstract:
هدف این پژوهش، سطح بندی اهداف استراتژیک بصورت لایههای چندگانه در شرکت فولاد آلیاژی ایران است. در فضای تجربی سازمانها ترسیم نقشه اهداف استراتژیک، گامی برای ارتقای اثربخشی در راستای هدفگذاری شرکت تلقی میشود. مسئله این پژوهش، مشخص نبودن ارتباط علت و معلولی بین اهداف استراتژیک در سطوح کارکردی شرکت فولاد آلیاژی ایران میباشد. بنابراین، نیاز به ارائـه روشی قضاوتی بر مبنای ریاضیات مانند ISM برای ترسیم نقشه استراتژی ضروری است. ایـن پژوهش میکوشد تا ضمن مطالعه و بررسی پژوهشها و اسناد راهبردی مربوط به شرکت فولاد آلیاژی ایران و انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان این صنعت، روابط علت و معلولی میان اهداف استراتژیک این شرکت را با استفاده از ISM در 4 منظر کارت امتیازی متوازن ترسیم نماید. همچنین برای بهبود عملکرد رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری از نرمافزار Matlab برای انجام محاسبات و تحلیلها استفاده شد. یافته نشان داد با استفاده از ISM و نرمافزارMatlab، روابط بین اهداف استراتژیک شرکت در کارت امتیازی متوازن در 6 لایه سطحبندی شدند. همچنین، به لحاظ قدرت نفوذ و میزان وابستگی، اهداف "افزایش سرمایـهگذاری جهت تکمیل طرحهای کارآمد نیمهتمام در فولاد آلیـاژی" و "گسترش تعاملات میان صنعت فولاد آلیـاژی و مراکز علمی پژوهشی" بهعنوان اثرگذارترین و اهداف " تقویت برند در بازارهای هدف اقتصادی"، " افزایش رضایت مشتری" و "رشد سودآوری" بهعنوان اثر پذیرترین اهداف شناسایی شدند. یافتههای این پژوهش در عمل شرکت مذکور را قادر خواهد ساخت تا درک بهتری از روابط اهداف خود داشته باشد و برای نیل به اهداف و اولویتبندی و بودجهبندی آنها، آگاهانه اقدام نماید.
The purpose of the study is Leveling of strategic objectives in multiple layers in Iran Steel Alloy Company that multiple objectives are considered in each layer.Drawing the strategy map is done visually in the experimental space of organizations.With this method,the causal relationships between strategic objectives in the various layers is not entirely clear,and it is unclear which strategic objectives are interrelated.Therefore, it is essential providing an intellectual approach based on mathematics such as the ISM for drawing the strategy map.This research tries to determine the causal relationships between strategic objectives based on the four perspectives of BSC using Interpretative ISM for Iran Steel Alloy Company with studying past research and collecting valid information and conducting semi-structured interviews with industry elite. In order to improving the performance of the ISM approach, Matlab software was used to perform analyzes.The findings of this study showed by the use of the ISM and Matlab software, the relationships between strategic objectives are Leveled in 6 layers at the BSC. Also, in terms of the penetration power and dependency degree,the objectives of“Increasing investment to complete the half-finished efficient projects in alloy steel”,and“Expansion of interactions between steel industry and research centers” were identified as most effective objectives.The objectives of “Strengthening brand in economic target markets”,“Increased customer satisfaction”,“Grow Profitability” were identified as most impressionable objectives.The findings of this research in practice will enable the company to have a better understanding of the relationships of its objectives and to achieve its objectives,and the prioritize and budgeting objectives acts consciously.
Machine summary:
بنابراين ، هـدف اين پژوهش ، سطح بندي اهداف استراتژيک به صورت لايه هاي چندگانه در ٤ منظر کارت امتيازي متوازن در شرکت فولاد آلياژي ايران است که در هر لايه نيز اهداف چندگانه مد نظر قرار ميگيرد.
يافته ها: يافته هاي پژوهش با استفاده از مدل سازي ساختاري تفسيري و نرم افزار Matlab نشان داد: روابط بـين اهـداف استراتژيک شرکت فولاد آلياژي ايران در کارت امتيازي متوازن در ٦ لايه سطح بندي شدند.
حال ، با توجه به اهميت نقشه استراتژي براي درک مؤثر ارتباطات بين اهداف استراتژيک و نيز تخصيص بهينه منابع براي دسترسي مطمئن تر به اهداف ، در اين پژوهش تلاش مي شود تا با استفاده از روش مدل سازي ساختاري تفسيري، روابط علت و معلولي ميان اهداف استراتژيک شرکت فولاد آلياژي ايران در چهار منظر کارت امتيازي متوازن در قالب نقشه استراتژي ترسيم و قدرت نفوذ و ميزان وابستگي ميان اهداف نيز مشخص شود.
کارت امتيازي متوازن از طريق فرآيند مستمر ارزيابي در سازمان مي تواند ميزان تطبيق 1 Balanced Scorecard 2 Strategy Map 3 Interpretive Structural Modelling عملکردهاي جاري با سياست هاي کلان را پايش کرده و شکاف ميان دو فرآيند تدوين و اجراي استراتژي را مرتفع سازد [١٠].
پرسشنامه اين پژوهش با استفاده از اصول روش مدل سازي ساختاري تفسيري و با مطالعه سند برنامه استراتژيک شرکت فولاد آلياژي ايران و تمرکز بر اهداف استراتژيک در کارت امتيازي متوازن آن تدوين شده است .