Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین همبستگی بین مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکت کودکان با سیاهه اختلال هماهنگی رشد برای والدین در کودکان شش و هفت سالة شهر اصفهان بود. نمونة آماری این پژوهش را 243 کودک دختر و پسر 6 و 7 ساله (154 پسر و 152 دختر) تشکیل میدادند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابتدا، سیاهه اختلال هماهنگی رشد توسط والدین پر شد و سپس از کودکان مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکت کودکان گرفته شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافتهها نشان از همبستگی ضعیف تا متوسط بین این دو ابزار در نمرة کلی و همینطور خردهمقیاسها داشت. به نظر میرسد، طراحی یک آزمون مناسب بومی با هدف غربالگری بهترین پیشنهاد برای غربالگری کودکان دارای اختلال هماهنگی رشد باشد.
Purpose : The aim of this study was to investigate the relationship between the Movement Assessment Battery for Children (M-ABC) and the Developmental Coordination Disorder Questionnaire (DCDQ) among 6 and 7-year-old children in Isfahan.
Methods : The sample of the study consisted of 243 boys and girls (154 boys and 152 girls) aged 6 and 7 years who were selected using convenience sampling. First, the Developmental Coordination Disorder Questionnaire was filled out by parents and then the children were assessed using the M-ABC test. Pearson correlation coefficient was used in order to analyze data.
Results : The results showed that the correlation between the two instruments in the overall score as well as subscale were of low to moderate.
Conclusion : Further research with larger sample sizes and newer versions of the tools are urgently needed.