Abstract:
اهدف این پژوهش ارتقای سطح اثربخشی رقابت شرکتها بر اساس تکنیکهای حسابداری مدیریت استراتژیک از طریق تحلیلهای درخت تصمیم (CARD) و تئوری راف توسعه یافته (ERST) میباشد. در این پژوهش تعداد ۱۷ نفر از متخصصان و نخبگان حسابداری مدیریت مشارکت در داخل و خارج مشارکت داشتند و روش این پژوهش ترکیبی است که در بخش کیفی، اقدام به شناسایی تکنیکهای حسابداری و معیارهای سطح اثربخشی رقابت شرکتها بر اساس واکاوی محتوایی شد و در بخش کمی ابتدا بر اساس تحلیل دلفی و تحلیل سلسله مراتبی خاکستری میزان مطلوبیت معیارهای مشخص گردید و سپس بر اساس تحلیل درختتصمیم (CARD) و تئوری راف توسعهیافته (ERST) اقدام به انتخاب بهترین تکنیک حسابداری مدیریت استراتژیک برای ارتقای سطح اثربخشی رقابت شرکتها شد. نتایج نشان داد، از بین ۵ تکنیک حسابداری مدیریت استراتژیک، تکنیک قیمت گذاری پویا به عنوان یک تکنیک تاثیرگذار بر سطح اثربخشی رقابت شرکتها دارای اولویت میباشد و از طریق حد فاصل بین افزایش رتبه افشا و کاهش محدودیتهای مالی میتواند به کسب مزیتهای رقابتی شرکتها کمک نماید تا از این طریق به موفقیت بیشتری در سطح بازار نائل آیند.
The Purpose of this research is The effectiveness of measures to improve the competitiveness of firms based on strategic management accounting techniques through analysis CARD and developed the theory of Rough (ERST). In this research, 17 experts and elites of accounting management participated internally and externally. The method of this research is a combination of which in the qualitative section, has been attempting to identify accounting techniques and criteria of the level of effectiveness of corporate competitiveness based on content analysis and in The first part of the study, based on Delphi analysis and gray hierarchy analysis, determined the desirability of the criteria. And then proceed to choose the best strategic management accounting techniques to improve the effectiveness of competition based on analysis CARD and developed the theory of Rough (ERST). The results showed that among the five strategic management accounting techniques, dynamic pricing technique has a priority as an effective technique on the level of effectiveness of corporate competitiveness and can be benefited through the gap between increasing the disclosure rating and reducing financial constraints. Competitive companies help to achieve more success at the market level.
Machine summary:
ارتقاي سطح اثربخشي معيارهاي رقابتي شرکت ها براساس تکنيک هاي حسابداري مديريت استراتژيک از طريق تحليل هاي درخت تصميم و تئوري راف توسعه يافته 3 کريم نخعي ١، حسن يزدي فر٢، مهدي فغاني تاريخ دريافت : ٩٧/١١/١٥ مقاله پژوهشي تاريخ پذيرش : / / 98 03 11 چکيده امروزه حســـابداري مديريت اســـتراتژيک به عنوان الگوي شـــناخته شـــده اي براي اصـــلاح الگوي مصـــرف منابع ، ابزار و روش هايي را براي ا ستفاده از اطلاعات ح سابداري و مالي براي کمک به ارتقاي سطح اثربخ شي رقابتي شرکت ها در اختيار مديران و تحليل گران مالي قرار ميدهد و به تحليل گران مالي و سيا ست گذاران در تدوين راهبردهاي بلندمدت براي مديريت بهاي تمام شــده و دســتيابي به اهداف بلندمدت ياري مي رســاند و باعث افزايش ســطح رقابتي شــرکت ها مي گردد.
روش اين پژوهش ترکيبي اســت که در بخش کيفي ، اقدام به شناسايي تکنيک هاي حسابداري و معيارهاي سطح اثربخشي رقابت شرکت ها براساس واکاوي محتوايي شد و در بخش کمي ابتدا براساس تحليل دلفي و تحليل سلسله مراتبي خاکستري ميزان مطلوبيت معيارهاي مشخص گرديد و سپس برا ساس تحليل درخت تصميم و تئوري راف تو سعه يافته اقدام به انتخاب بهترين تکنيک ح سابداري مديريت ا ستراتژيک براي ارتقاي سطح اثربخشي رقابت شرکت ها شد.
نتايج نشان داد، از بين ٥ تکنيک حسابداري مديريت استراتژيک ، تکنيک قيمت گذاري پويا به عنوان يک تکنيک تأثيرگذار بر سطح اثربخشي رقابت شرکت ها داراي اولويت ميباشد و از طريق حد فاصل بين افزايش رتبه افشا و کاهش محدوديت هاي مالي ميتواند به کسب مزيت هاي رقابتي شرکت ها کمک نمايد تا از اين طريق به موفقيت بيشتري در سطح بازار نائل آيند .