Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی نقش ادراک کارکنان از حمایت سازمانی در توسعه نوآوری سازمانی در شعب بانک سپه استان فارس انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل شامل کلیه کارکنان شعب بانک سپه استان فارس به تعداد 1182 نفر بودند. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری خوشهای ساده و حجم نمونه 257 نفر با استفاده از جدول مورگان و کرجسی تعیین گردید. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد حمایت سازمانی آیزنبرگر، هانتینگنون، هاتچیسون و سوا و پرسشنامه نوآوری سازمانی خیمنز-خیمنز، سنز واله و هرناندز اسپالاردو استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نیز نشان داد که شعب بانک سپه استان فارس از نظر حمایت از کارکنان خود از استاندارد موجود بالاتر عمل کردهاند ولی به سطح مطلوب نرسیدهاند. نوآوری سازمانی در دو بعد تولید و فرایند از سطح مطلوب پایین تر بوده و تنها در بعد مدیریتی – اداری در سطح مطلوب قرار دارد. ادراک کارکنان شعب بانکهای سپه استان فارس از حمایت سازمانی در این بانکها، پیش بینی کننده مثبت و معنی دار هر سه بعد تولید، فرایند و مدیریتی_اداری از ابعاد نوآوری سازمانی در شعب بانکهای سپه استان فارس میباشد. بنابراین با تقویت ادراک کارکنان شعب بانکهای سپه استان فارس از حمایت سازمانی در این بانکها، نوآوری سازمانی در شعب مربوطه افزایش مییابد.
The purpose of this research was to investigate the role of employees’s perception of organizational support in development of organizational innovation in branches of Sepah bank in Fars Province. Research methodology is descriptive correlative. The statistical population of this research is all emploees of Sepah bank branches in Fars, which were 1182 people. the sample size was determined 257 people by using simple pluster sampling and Morgan Table. The instrument for gathering data was 2 standard questionnaires(organizational support & organizational innovation). Sample T-test, structural equation modeling & pearson correlation coefficient were used to analyse the data and test the hypotheses. Findings showed that the employees perception of organizational support in bramches of Sepah bank in Fras was lower than desired level. Product and process innovation were lower than desired level but administrative innovation was in desired level. Finally the results of this research showed that the employees’ perception of organizational support in those branches was positive and significant predictor of organizational innovation in branches of Sepah bank in Fars. So organizational innovation will be increased by improving the employees perception of organizational support in the branches of Sepah bank in Fars Province.
Machine summary:
واژگان کليدي: حمايت سازماني ادراک شده ، نوآوري سازماني، شعب بانک سپه ، نوآوري در توليد، نوآوري در فرايند، نوآوري مديريتي- اداري 25 مقدمه سازمان هاي امروزي به اهميت منابع انساني به عنوان مهم ترين منبع کسب مزيت رقابتي پي برده اند و براي جذب و نگهداري نيروي انساني بر سر ارائه برنامه هاي رفاهي و ميزان توجه به کارکنان رقابت ميکنند (ريگل ، ادمونسون و هانسن ١، ٢٠٠٩).
Riggle, Edmondson & Hansen 2 .
Eisenberger, Armeli, Rexwinkel, Lynch & Rhoades 13 .
Randall, Cropanzano, Bormann & Birjulin 3 .
Cropanzano, Howes, Grandey & Toth 4 .
Pieterse,Van Knippenberg, Schippers & Stam 17 .
Adnan, Saher,Naureen,Qureshi & Khan 19 .
Cheng,Yang,Wanc & Chu 7 .
Diliello, Houghton & Dawley 8 .
Giao,Vuong, Huan,Tushar & Quan 11 .
Overstreet, Hanna, Byrd, Cegielski & Hazen 3 .
Paulsen, Callan, Ayoko & Saunders 4 .
Ibrahim,Isa & Shahbudin 5 .
Ibrahim,Isa & Shahbudin 5 .
Nazir, Shafi, Atif, Qun, & Abdullah 7 .
The relationships amongst leadermember exchange, perceived organizational support, affective commitment, and in-role performance: a social-exchange perspective, Leadership & Organization Development Journal, 35(5), 366-385.
Serv Bus 5(2):177–193 Cropanzano, R.
How organization justice and perceived organizational support facilitate employees’ innovative behavior at work.
Impact of inclusive leadership on employee innovative behavior: Perceived organizational support as a mediator.
Wang CJ, Tsai CY (2014) Managing innovation and creativity in organizations: an empirical study of service industries in Taiwan.
Drivers of innovative behaviors: The moderator roles of perceived organizational support and psychological empowerment.