Abstract:
اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺷﯿﺎء ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺟﺪﯾﺪ در ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺳﺖ و ﺑﻪ ﺷﺒﮑﻪای اﻃﻼق ﺷﺪه ﮐﻪ در آن ﺗﻤﺎﻣﯽ اﺷﯿﺎء در ﺑﺴﺘﺮ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﯾﺎ اﯾﻨﺘﺮاﻧﺖ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﺘﺼﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ. در اﯾﻦ ﻓﻨﺎوری، ﺗﻤﺎﻣﯽ اﺷﯿﺎء ﺑﻪ ﺣﺴﮕﺮﻫﺎ، رﯾﺰﭘﺮدازﻧﺪهﻫﺎ و واﺳﻂ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺠﻬﺰ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻫﺪف از اﯾﻦ ارﺗﺒﺎط ﺑﻪ اﺷﺘﺮاک ﮔﺬاﺷﺘﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﯿﺎن اﺷﯿﺎء در ﻫﺮ زﻣﺎن و در ﻫﺮ ﻣﮑﺎن اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻓﻨﺎوری ﺑﻪ ﻃﻮر ﮔﺴﺘﺮده در ﺗﻮﺳﻌﮥ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﻫﺎی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ، ﺷﻬﺮ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﻣﺮاﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﻧﻈﯿﺮ آﻣﻮزش اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد. ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی ﻓﻨﺎوری اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺷﯿﺎء در آﻣﻮزش اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺑﺎ ﺗﺴﻬﯿﻞ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻣﺤﺘﻮﯾﺎت آﻣﻮزﺷﯽ، ﯾﺎدﮔﯿﺮی را در ﻫﺮزﻣﺎن و در ﻫﺮﻣﮑﺎن ﺑﺮای ﺗﻤﺎﻣﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻪ و ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻣﻘﺮون ﺑﻪ ﺻﺮﻓﻪ ﺑﻮدن آﻣﻮزش و اﻓﺰاﯾﺶ رﺿﺎﯾﺖﻣﻨﺪی در داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن و ﺑﻬﺒﻮد ﺳﯿﺴﺘﻢ آﻣﻮزش اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﻣﯽﺷﻮد. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻗﺼﺪ دارﯾﻢ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻓﻨﺎوری اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺷﯿﺎء در آﻣﻮزش اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ، روﯾﮑﺮدی ﻧﻮﯾﻦ در دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻣﺤﺘﻮﯾﺎت آﻣﻮزﺷﯽ اراﺋﻪ دﻫﯿﻢ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻠﻪ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ از ﻃﺮﯾﻖ اﻣﻮاج رادﯾﻮﯾﯽ و ﺷﺒﮑﻪﻫﺎی ﺣﺴﮕﺮ ﺑﯽﺳﯿﻢ ﺑﺎ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻣﮑﺎﻧﯽ داﻧﺸﺠﻮ، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻣﺤﺘﻮﯾﺎت آﻣﻮزﺷﯽ از ﻃﺮﯾﻖ اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﻮﺑﺎﯾﻞ ﺑﺮای داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن در ﻫﺮ ﻣﮑﺎن و در ﻫﺮ زﻣﺎن ﺑﺪون ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺣﻀﻮر در ﻣﮑﺎن ﺛﺎﺑﺖ مهیا خواهد گردید.
Machine summary:
نتایج حاصله بیانگر آن است که به کمک قابلیت شناسایی از طریق امواج رادیویی و شبکههای حسگر بیسیم با تعیین موقعیت مکانی دانشجو، دسترسی به محتویات آموزشی از طریق ابزارهای موبایل برای دانشجویان در هر مکان و در هر زمان بدون نیاز به حضور در مکان ثابت مهیا خواهد گردید.
کرنلیو 2 و همکاران (2015)، در مطالعه خود با عنوان اینترنت اشیاء و تأثیر آن در فناوری زیستسنجی 3 و امنیت برنامههای کاربردی آموزشالکترونیکی بیان کردند که یکی از الزامات سیستمهای آموزشالکترونیکی، احراز هویت دانشجویان این شیوۀ آموزشی است.
نجرو و عمر 4 (2017)، در مقاله خود با عنوان اینترنت اشیاء و نقش آن در بهبود عملکرد آموزشالکترونیکی بر اساس فناوری دادهکاوی بیان کردند که آموزش الکترونیکی به طور گسترده در مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است.
در این مطالعه فناوری اینترنت اشیاء به منظور جمعآوری دادههایی که جهت تحلیل استفاده شده و از آنها میتوان به دانش مفید برای تصمیمگیری بهتر و مدیریت مناسبتر آموزشالکترونیکی دست یافت، ارائه میشود.
این مطالعه بیانگر آن است که اینترنت اشیاء میتواند بستری برای احصاء، جمعآوری، نگهداری و انتقال دادهها به بانک اطلاعاتی مرکزی باشد و با تحلیل این دادهها میتوان دانش مورد نیاز را در جهت مدیریت بهتر سیستم آموزشالکترونیکی نظیر روشهای بهینه ارائه، کیفیت محتویات آموزشی، بهکارگیری از اساتید خبره، نظریه تعلیم و تربیت و ساختارهای آموزشی مهیا سازد]13[.
در این مقاله با هدف بررسی نقش اینترنت اشیاء در دسترسی به محتوای آموزشی در آموزش الکترونیکی، به رویکرد ترکیبی خدمات مبتنی بر موقعیت و RFID در دسترسی به اشیای آموزشی در محیط تلفنهای هوشمند اشاره شده است.