Abstract:
مقدمه: احساس تعلق به مدرسه میتواند در ادراک مثبت نوجوان از خود، دیگران، ارتباط و علاقه به دیگران وهمچنین احساس مسئولیت نسبت به امور مدرسه موثر باشد . هدف از مطالعه حاضر، تبیین نقش احساس تعلق به مدرسه در پیش بینی اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر تبریز بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز بود که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای 299 دانش آموز دوره دوم متوسطه (92 نفر در رشته علوم ریاضی، و 101 نفر در رشته علوم تجربی و 105 نفر در رشته علوم انسانی) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری (2004 (، اشتیاق تحصیلی فردریکز (2004 (و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینک و همکاران (1999) بودند.
یافته: تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیرهای تعلق به مدرسه، اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی همبستگی معنادار و مثبتی وجود دارد. از سوی دیگر نتایج تحلیل رگرسیون خطی نشان داد که ابعاد تعلق به مدرسه در مجموع 71/0 از تغییرات اشتیاق تحصیلی و 31/0 از تغییرات خودکارآمدی دانش آموزان را پیش بینی میکنند. از ابعاد تعلق به مدرسه چهار زیر مقیاس مشارکت، احساس مثبت، تعلق و مشارکت علمی به صورت معنیداری اشتیاق تحصیلی را پیشبینی میکنند. همچنین زیر مقیاسهای حمایت معلم، احترام و مشارکت علمی پیشبینی کننده معنیدار خودکارآمدی دانش آموزان است.
بحث: یافتههای پژوهش حاضر تلویحات مهمی برای روانشناسان و مشاوران مدرسه در خصوص نقش تعلق به مدرسه در اشتیاق و عملکرد تحصیلی بهتر دانش آموزان مقطع متوسطه دارد.
Introduction : The feeling of belonging to school can be effective in adolescentschr(chr('39')39chr('39')) positive perception of themselves, others, communication and interest in others, as well as a sense of responsibility for school affairs. The purpose of this study was to explain the role of school belonging in predicting studentschr(chr('39')39chr('39')) academic motivation and academic self-efficacy of secondary school students in Tabriz.
Method:The present study was a survey research. The statistical population of the present study included all male high school students in Tabriz who through cluster random sampling 299 high school students (92 in mathematics, 101 in experimental sciences and 105 in science Human) were selected. The research instruments were Barry School Feeling Questionnaire (2004), Frederick Academic Achievement Questionnaire (2004) and Jink (1999) Academic Self-Efficacy Questionnaire.
Finding : Pearson correlation analysis showed that there is a significant and positive correlation between the variables of connectedness with school, academic enthusiasm and self-efficacy. On the other hand, the results of linear regression analysis indicated that the school-related dimensions predicted a total of 0.71 of academic enthusiasm changes and 0.31 of student self-efficacy changes. From the dimensions of connectedness with school, four subscales of participation, positive feelings, membership, and academic participation predict meaningfully academic enthusiasm. Also, the following sub-scales of teacher support, respect and scientific participation are a significant predictor of student self-efficacy.
Disscution :The findings of the present study are important implications for psychologists and school counselors about the role of belonging to the school in the enthusiasm and better academic performance of high school students.