Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی، تحلیل و ترسیم ممیزی اطلاعات مرکز اسناد فنی و سیستمی شرکت ایرانخودرو بر اساس مدل هنزل انجام شده است . روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت از نوع کاربردی و با روش پیمایشی - توصیفی انجام شده است. شیوه گرداوری اطلاعات ،پرسشنامه نیمه ساختاریافته مبتنی بر مدل ممیزی اطلاعات هنزل است . جامعه آماری پژوهش 28 نفر از کارکنان کتابخانه مرکزی، بخش آرشیو فنی و بخش کنترل مدارک است که از این تعداد 22 نفر پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل یافته ها با نرم افزار آماری spss براساس شاخصهای آماری مرکزی(میانگین)، شاخصهای پراکندگی(انحراف معیار، واریانس، کمینه و بیشینه) براساس دو معیار« بلی» ، «خیر»، و سنجش 1 تا 10 انجام شده است. پایایی پرسشنامههای مذکور در این پژوهش با ضریب 976/ 0 آلفای کرونباخ محاسبه گردید. یافتههای پژوهش: یافتهها نشان میدهد در مرحله برنامهریزی ممیزی اطلاعات مدل هنزل ، «درک شفافی از ماموریت سازمان توسط کارکنان شرکت» در گام اول ، «تخصیص منابع فنی اعم ازسخت افزار، اسکنرها،چاپگرهاو...» در گام دوم، «ارائه پیشنهادات در اجرای نتایج »در گام سوم، «توسعه یک راهبرد ارتباطی با استفاده از بازخورد ذینفعان و مشارکت گنندگان» در گام چهارم و«جلب حمایت مدیریت با پشتیبانی از طرح فرایند» درگام پنجم)؛ مرحله گرداوری داده، «ایجاد بانک منابع اطلاعاتی برای گرداوری دادهها» ؛ مرحله تحلیل داده ها،« برنامه ای برای ترسیم جریان اطلاعات» ؛مرحله ارزیابی داده ها، «برنامهای در ارزیابی دادهها برای بیان مشکلات و شناسایی فرصتها»؛ مرحله ارائه پیشنهادات « اعلام نتایج و ارائه پیشنهادات همراه با بازخورد فردی ذینفعان و شرکت کنندگان » ؛ مرحله اجرای پیشنهادات، «تشریح اهداف برای توسعه یک برنامه اجرایی» ؛ مرحله ممیزی اطلاعات به عنوان فرایند مستمر، «برنامه ریزی برای انطباق ممیزی فرایند کاری به صورت مستمر » ، در ممیزی اطلاعات اداره مرکزی اسناد فنی و سیستمی ایران خودرو از نظر کارکنان دارای اهمیت است و در فرآیند ممیزی اطلاعات در مرکز اثر گذاری بیشتری دارند. نتیجهگیری: ممیزی اطلاعات فرایندهای کاری و جریان اطلاعات در اداره مرکزی اسناد فنی و سیستمی شرکت ایرانخودرو بر اساس مراحل هفت گانه مدل هنزل در حد مطلوب نیست.
Purpose : The persent research has been done with a view to the identification , analysis and providing a graphical representation of information audit at Iran Khodro's Central department of technical and systematic records. Methodology : the present research is essentially an applied one and as regards method , It has been a descriptive survey. The method of data collection is semi-structured questionnaire based on Henczel information audit model. Findings: Information audit based on Henczed model consisis of 7 stages. The first stage " planning ",itself includes five steps .According to our findings, the average of each step and stage is as follows :1- planning (A- revealing the goals 7/77 and its standard deviation 1/77,B- specifying the range and allocation of resources 7/87 and its standard deviation 1/68, C-selection of a methodology 6/87 and its Standard deviation 2/16 ,D- Development of communication strategy 7/46 and Its standard deviation 2/04, E- getting the support of management department 7/09 and its standard deviation 6/08); 2- data collection 7/56 and its standard deviation 1/97;3- Data analysis 7/76 and its standard deviation 1/91;4- data evaluation 7/81 and its standard deviation 2/13;5- making suggestions 6/89 and its standard deviation 2/08 Conclusion :Give the results of maximum and minimum calculations involving the seven stages of Henczel model information audit .It can be concluded that the way The work processes at the central department of technical and systematic records of Iran Khodro company function ,is not satisfactory
Machine summary:
یافته های پژوهش پرسش اول - مرحله «برنامه ریزی» در اداره مرکزی اسناد فنی و سیستمی شرکت ایران خودرو براساس مدل هنزل چگونه است ؟ برنامه ریزی مرحله اول از فرایند هفت گانه ممیزی اطلاعات است .
پرسش دوم -مرحله «گردآوری داده ها» در اداره مرکزی اسناد فنی و سیستمی شرکت ایران خودرو براساس مدل هنزل چگونه است ؟ گردآوری دومین مرحله از فرایند هفت گانه ممیزی اطلاعات است ، این مرحله شامل گردآوری مجموعه داده های مرتبط با استفاده از منابع اطلاعاتی، نحوه استفاده از آن ، اطلاعات تولید شده و جریان اطلاعات در سازمان ، بین سازمان و محیط اطلاعاتی خارج از سازمان است .
پرسش سوم -مرحله «تحلیل داده ها» در اداره مرکزی اسناد فنی و سیستمی شرکت ایران خودرو براساس مدل هنزل چگونه است ؟ تحلیل داده ها، سومین مرحله از مراحل هفت گانه فرایند ممیزی اطلاعات است .
پرسش چهارم - مرحله «ارزیابی داده ها» در اداره مرکزی اسناد فنی و سیستمی شرکت ایران خودرو براساس مدل هنزل چگونه است ؟ ارزیابی داده ها، چهارمین مرحله از مراحل هفت گانه فرایند ممیزی اطلاعات است .
پرسش هفتم - مرحله «ممیزی اطلاعات به عنوان یک فرایند مستمر» در اداره مرکزی اسناد فنی و سیستمی شرکت ایران خودرو براساس مدل هنزل چگونه است ؟ مرحله نهایی(فرایند مستمر) از مراحل هفت گانه ممیزی اطلاعات در جستجوی این است که ممیزی اطلاعات باید به ابزاری همیشگی برای انطباق خدمات و منابع اطلاعاتی با نیازهای اطلاعاتی تبدیل شود.