Abstract:
تحقیق حاضر با هدف تقویت مهارت انشانویسی دانشآموزان انجام گرفته است، طرح تحقیق توصیفی
و از نوع تحقیق عملی) اقدام پژوهی (است. در راستای حل مسئله ایجاد شده و تلاش برای تغییر
وضعیت و بهبودی در فرآیند تدریس، با توجه به ماهیت اقدام پژوهی تحقیق از تجارب همکاران،
راهنمایی و نظارت گروه نقاد پژوهش به منظور نتیجهگیری بهتر استفاده گردید و همچنین در این
تحقیق به منظور جمعآوری اطلاعات از روشهای مشاهده، یادداشت برداری و مراجعه به تحقیقات
علوم تربیتی استفاده شد. پس از بکارگیری راه حلهای اتخاذ شده با نظارت گروه نقاد پژوهش، یافته-
های تحقیق نشان داد که آموزش قواعد انشانویسی، آگاهی دانشآموزان از معیارهای ارزشیابی درس
انشا و تشویق دانش آموزان به کتابخوانی در تقویت مهارت انشانویسی دانش آموزان و افزایش علاقه
دانش آموزان به این درس نقش مهمی دارد
Machine summary:
پس از بکارگيري راه حل هاي اتخاذ شده با نظارت گروه نقاد پژوهش ، يافته - هاي تحقيق نشان داد که آموزش قواعد انشانويسي، آگاهي دانش آموزان از معيارهاي ارزشيابي درس انشا و تشويق دانش آموزان به کتاب خواني در تقويت مهارت انشانويسي دانش آموزان و افزايش علاقه دانش آموزان به اين درس نقش مهمي دارد.
تجزيه و تحليل و تفسير داده ها با بررسي اطلاعات جمع آوري شده و تجزيه و تحليل آن ها ميتوان گفت ضعف دانش آموزان در درس انشا به عوامل مختلفي مرتبط است که در ذيل به آن ها اشاره شده است : - ضعف در درست نويسي کلمات - ضعف در جمله سازي و خواندن صحيح و روان جملات - آشنا نبودن با اصول و قواعد اوليه انشانويسي - داشتن دامنه ي محدود واژگان - جاي دادن زنگ انشا به زنگ آخر در برنامه ي هفتگي - کمرويي و نداشتن اعتماد به نفس براي خواندن انشا در کلاس درس - نبود ايده و خلاقيت در زنگ انشا - تکراري بودن موضوعات براي نوشتن انشا - عدم آگاهي دانش آموزان از اهميت درس انشا در پرورش خلاقيت و تفکر - آشنا نبودن با مشخصه ها و ملاکهاي ارزشيابي درس انشا انتخاب راه جديد به صورت موقت به منظور اتخاذ راه حل موقت ، پس از راهنمايي و مشورت با گروه نقاد پژوهش ؛ لازم بود در ابتدا دانش آموزان مهارت هاي پايه اي انشانويسي را فرا گيرند سپس از ملاکهاي ارزشيابي درس انشا آگاه شوند و ايده هاي خلاقانه در زنگ انشا بکار گرفته شود.