Abstract:
افزایش درک مطلب و فراگیری دانش زمانی رخ میدهد که دانش آموز در یادگیری دچار بدفهمی نشود. پژوهش حاضر به شناسایی عوامل موثر بر بهبود بدفهمی های ریاضی پایه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر لردگان پرداخته است. در پژوهش حاضر از روش مروری و بررسی مطالعات پیشین استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که رسانه های آموزشی، ارتباط اثربخش معلم و دانش آموز، فراشناخت و ایجاد خودباوری در دانش آموزان در یادگیری ریاضی از عوامل موثر بر بهبود بدفهمی های ریاضی می باشد.
Machine summary:
علاوه بر این ها چیناپان (1998) معتقد است که منظور از طرحواره، انبوهه ای از دانش است که شامل اطلاعاتی دربارۀ مفاهیم اصلی، رابطۀ بین این مفاهیم و دانش چگونگی و زمان بکارگیری آنها می باشد و طرحواره ها به صورت «ساختارهای سازمان یافتۀ دانش» عمل می کنند، از این دیدگاه، وقتی دانش آموزان مفاهیم ریاضی را می آموزند، آنها را در قالبِ طرحواره هایی در ذهن خود سازماندهی می کنند که پایۀ دانش را برای فعالیت های بعدی، تشکیل می دهند (گویا، 1384) بروز خطا ضمن یادگیری امری طبیعی است، اما گاهی این خطاها در ریاضیات به مراتب بیشتر و عمیق تر از سایر دروس رخ می دهند و علت آن در قابلیت بد فهمیده شدن مفاهیم ریاضی به لحاظ ماهیتی (مجرد بودن مفاهیم در عین کاربردی بودن مسایل، تسلسل مفهومی و پیش نیاز داشتن مطالب) یا روش آموزشی و ...
و پایه ای قوی برای یادگیری آنها بنا می سازد، بازی به عنوان ابزار تدریس به دانش آموزان کمک می کند که مسائل را حل کنند، انجام بازی به آنها شانس سرو کله زدن با مسائل و تدوین راهبردهایی را برای حل مشکلات در محیطی به دور از تهدید فراهم می سازد، وقتی دانش آموزان استراتژی حل مساله را خودشان ابداع می کنند دلیلی ندارد که از تفکرشان دست بردارند، بلکه در این شرایط، درک قوی تری از مفاهیم پیدا کرده و احساس بهتری کسب می کنند، استفاده از بازی به عنوان ابزار آموزشی، سابقه زیادی دارد، کودکانی که به مدرسه می آیند، بدون آنکه تجربه ای از بازی های عددی داشته باشند با ارتباط میان ریاضی و موقعیت های مستقیم تدریس مشکل دارند، استفاده از بازی در کلاس درس باعث تسهیل یادگیری نیز می شود.