Abstract:
تاکنون نظریههای گوناگونی در رشته جغرافیای سیاسی و شاخه مکمل آن، ژئوپلیتیک، از سوی متفکران جهانیاندیش مطرح شدهاست. بنادر، که از مولفههای سیاسی-فضایی کشورهای ساحلی با نقش ژئواکونومیک دروازهای و ژئواستراتژیک دفاعی-نظامیمحسوب میشوند، به عنوان ارتباطدهنده دو پهنه جغرافیایی خشکی و دریا همواره مورد توجه ایناندیشمندان قرار گرفتهاند. با این وجود، نظریه مجزایی از سوی آنها با مرکزیت بنادر در بازی قدرتها مطرح نشدهاست. از این رو ما در این پژوهش سعی کردهایم ضمن بررسی نقش بنادر در نظریههای جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک، نظریه «قدرت بندری» را در مقابل قدرت بری و بحری پیشین مطرح سازیم. بنابراین این دو مبحث هدف اصلی ما را در این پژوهش تشکیل میدهد. تحقیق حاضر از نوع پژوهشهای بنیادی نظری بوده و اطلاعات و مواد اولیه تحلیل به روش کتابخانهای و با استفاده از کتب و مقالات علمیو همچنین وبگاههای معتبر و یا مرجع به دست آمدهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که نظم ژئوپلیتیک جهانی قرن بیست و یکم از قدرت بری و قدرت بحری به سوی قدرت بندری در حرکتاست و در آینده کشوری که بنادر را کنترل میکند، حاکم جهاناست.
So far, various theories in the field of political geography and its complementary branch, geopolitics, have been proposed by world-thinking thinkers. Ports, which are considered as politico-spatial components of coastal countries with the role of gateway geoeconomics and geostrategic defense-military, have always been considered by these thinkers as the link between the two geographical areas of land and sea. However, they have not proposed a separate theory with the centrality of ports in the game of powers. Therefore, in this study, while examining the role of ports in theories of political geography and geopolitics, we have tried to introduce the theory of "port power" in contrast to the former land power and sea power. Therefore, these two topics constitute our main goal in this research. The present research is a kind of basic theoretical research and the information and raw materials of the analysis have been obtained by library method and by using scientific books and articles as well as authoritative or reference websites. The results of the research show that the global geopolitical order of the 21st century is moving from land power and seapower to port power, and in the future the country that controls ports will rule the world.