Abstract:
انجام کار پژوهشی و انتشار نتایج آن همواره دغدغه پژوهشگران حوزههای مختلف از جمله آموزش شیمی بوده است. رشته آموزش شیمی در ایران رشته نوپایی است و تحقیقات مربوط به آن ناچیز بوده و از پویایی لازم نیز برخوردار نیست. در سایر گرایشهای شیمی انجام کارهای پژوهشی بیشتر در سطح تحصیلات تکمیلی معنا پیدا میکند اما در چند سال اخیر دانشجومعلمان و نومعلمان شیمی به انجام کارهای پژوهشی و نگارش نتایج آن در قالب مقالههای علمی- پژوهشی گرایش پیدا نمودهاند. از آنجا که مراحل انجام یک کار پژوهشی و نگارش نتایج آن در قالب یک مقاله علمی-پژوهشی با آنچه که در مقالات مروری، ترویجی و مقالات کنفرانسی انجام میشود، متفاوت است در این جستار کوتاه سعی شده است تا به صورت بسیار مختصر به مولفههای کلیدی یک مقاله پژوهشی از جمله انتخاب موضوع، سوالهای پژوهش و انتخاب روش پرداخته شود که میتواند برای دانشجومعلمان و نومعلمان شیمی علاقمند به انجام کار پژوهشی مفید باشد.
Doing research and publishing its results has always been a concern of researchers in various fields, including chemistry education. In Iran, chemistry education is a nascent field and, related research is insignificant. On the other hand, it is dynamics enough. In other fields of chemistry, research work is doing at the graduate level. But in recent years, student teachers and chemistry teachers have tended to do research work and publish the results in the form of research articles. Since the steps for doing the research work and write its obtained results in the form of a research article are different from what is done in review and conference papers. Therefore, in this editorial, an attempt has been made to briefly discuss the main components of a research paper, including the topic selection, research questions, and method, which can be helpful for chemistry students and new teachers interested in doing research.