Abstract:
فضای آموزشی از جمله کاربریهای استراتژیک شهری میباشند که بعضاً به دلیل عدم توجه به شرایط مکانی به صورت ناموزون، به عنوان کاربریهای غیرسازگار با کاربری آموزشی همجوار شدهاند؛ هدف اصلی این تحقیق سنجش آسیبپذیری مراکز آموزشی از منظر پدافند غیرعامل مطالعه موردی: مدارس ابتدائی کلانشهر اهواز میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی است. داده-های نظری پژوهش به روش کتابخانهای و میدانی گردآوری شد و به منظور سنجش آسیبپذیری مراکز ابتدائی با توجه به دو اصل مکانیابی و مقاومسازی پدافند غیرعامل از بانک داده مکانی بهره گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزارهای(Excel GIS, Geoda, Spss,) استفاده شده است. مدل به کار رفته نیز تحلیل سلسله مراتب فازی (FAHP) با نظرخواهی از 7 نفر از کارشناسان بوده است. تحلیل یافتهها نشان میدهد که از لحاظ ماتریس سازگاری مدارس در مناطق مختلف کلانشهر اهواز، مناطق دو، سه و شش آسیبپذیرترین مناطق میباشد و مناطق هفت و چهار ایمنترین مناطق شناخته شده است. میزان تأثیر طیفهای طبقهبندی پژوهش در سنجش آسیبشناسی مدارس ابتدائی با استفاده از مدل برازش رگرسیونی حکایت از آن دارد که تمامی طیفهای پنجگانة با سطح اطمینان 100% معنیدار بوده، جهت سنجش آسیبپذیری مدارس ابتدائی از منظر اصل مقاومسازی از شش شاخص با استفاده از روشهای خودهمبستگی فضایی و Anselin local Morans استفاده شد، نتایج نشان میدهد که 28/41 درصد مدارس ابتدائی در شهر اهواز در وضعیت کاملا ایمن و 35/18 درصد نیز در وضعیت کاملا ناایمن قرار گرفتهاند.
Educational environment Including Urban strategic applications are sometimes due to lack of attention to spatial conditions are uneven, as users are incompatible with adjacent educational facilities; The main objective of this study is to assess the vulnerability of educational institutions from the perspective of passive defense case study: Primary schools metropolis of Ahvaz. The purpose of this study is descriptive analytical in nature. Library and field study data were collected theoretical And to assess the vulnerability of the primary centers of the two original location and retrofit passive defense spatial database was used. To analyze the information, software (Excel GIS, Geoda, Spss,) is used. Fuzzy hierarchical analysis model used (FAHP) has been surveying seven experts. Data analysis showed that in terms of compatibility matrix metropolitan schools in different areas of Ahvaz,Parts two, three and six regions are the most vulnerable and the most secure areas of seven and four known areas. The classifying study to measure the effect of the whole pathology of primary schools Using regression analysis showed that the entire spectrum of five Foundation with 100% confidence level was significant, To assess the vulnerability of primary schools from the perspective of the retrofitting of six indicators of spatial autocorrelation using the methods and Anselin local Morans were used.The results show that primary schools in Ahvaz 41/28 percent and 18/35 percent in the situation is quite safe are also quite unsafe.