Abstract:
بررسی اساطیر ایرانی از سویی و مطالعة متون دینی و پهلوی از سوی دیگر نشانگر اجرای آزمون گذر از آتش در روزگاران کهن است، بنابراین می توان ردّ پا و نشانة برگزاری این آزمون را در کتاب مقدّس اوستا و متون پهلوی، از قبیل دینکرد، بندهشن، زادسپرم و... شناسایی کرد. علاوه بر این، این آزمون جایگاه ویژه ای در روایات ملّی، مذهبی و اساطیری ایران دارد، لذا در این نوشتار، ضمن بررسی نمودهای ملی، مذهبی و اساطیری گذر از آتش در قالب داستان هایی مانند ابراهیم (ع)، سلامان و ابسال، ویس و رامین، داستان زرتشت و اپیزود سیاوش و سودابه، اشتراکات و افتراقات این سه نمود را مطرح و به بیان این مسأله خواهیم پرداخت که چرا آتش نیکان و پاکان را نمی سوزاند؟
Machine summary:
علاوه بر اين ، اين آزمون جايگاه ويژه اي در روايات ملي ، مذهبي و اساطيري ايران دارد، لذا در اين نوشتار، ضمن بررسي نمودهاي ملي ، مذهبي و اساطيري گذر از آتش در قالب داستان هايي مانند ابراهيم (ع )، سلامان و ابسال ، ويس و رامين ، داستان زرتشت و اپيزود سياوش و سودابه ، اشتراکات و افتراقات اين سه نمود را مطرح و به بيان اين مسأله خواهيم پرداخت که چرا آتش نيکان و پاکان را نمي سوزاند؟ کليد واژگان : .
٢- پيشينه آزمون گذر از آتش در ميان ملل در روزگــاران کهن براي تشخيص نيکان و پاکــان از گناهکاران و آلوده دامنان از شيوه هــاي متعدد و مختلفي بهره مي برده اند، مشهورتريــن رسم و آيين در اين زمينه ، گذر از آتش است که فرد خطاکار فقط در صورت بي گناهي مي توانست از شعله هاي مهيب آن رهايي يابد.
ايــن آتش بــر انسان هاي پاک و بي گناه دست درازي نمي کنــد (مانند ابراهيم (ع )، زرتشت ، سياوش ، سلامان )، ليکن گناهکاران و آلوده دامنان را در دام شعله هاي مهيب خود گرفتار مي کند (مانند ابسال )؛ لذا مجرمان و گناهکاران تن بدين آزمون نمي سپارند (مانند ويس و رامين ).
در نمونه هــاي مطرح شده از اين آزمون ، موارد اجراء اين آزمايش را در موارد زير مي توان خلاصه کرد: ١- اثبات حقانيت – مانند داستان سلامان و ابسال ، داستان زرتشت .