Abstract:
نویسندگان در این مقاله، سرودههای تمثیلی مهدی اخوان ثالث، در دو مجموعۀ «زمستان» و «آخرِشاهنامه» را بازخوانی و بررسی کردهاند. بدین منظور، درونمایه و محتوای تمثیلهای به کار رفته در سرودههای دو مجموعه شعر یادشده را با تکیه بر منابع معتبر، مطالعه و بررسی نموده و دریافتهاند که شاعر در این دو مجموعه، به روشی تازه دست یافته و اغلب شعرهای خویش را به شیوهی تمثیلی و روایی سروده است. این تمثیلها بهویژه در مجموعهی زمستان، بیشتر از طبیعت و عناصر و پدیدههای طبیعی محیط زندگی شاعر، مایه میگیرند. در این سرودهها، شاعر برای ترسیم مسائل اجتماعی و مفاهیم انسانی روزگار خود و برای بیان عواطف و احساسات درونی خویش، از تمثیلهای گوناگون بهره گرفته است. تمثیلهای به کار رفته در این سرودهها، اغلب بیانگر احساس یأس و شکست شاعر دربارۀ مسائل اجتماعی و انسانی روزگار اوست.
Machine summary:
اميد) در دو مجموعه شعر «زمستان » و «آخرشاهنامه » ِ سيد احمد حسيني کازروني ١، يعقوب کياني شاهوندي ٢ تاريخ دريافت : ٩٤/١٠/٠٢ تاريخ پذيرش : ٩٤/١١/١٤ چکيده نويســندگان در اين مقاله ، ســروده هاي تمثيلي مهدي اخوان ثالث ، در دو مجموعۀ «زمســتان » و «آخرشــاهنامه » را بازخواني و بررســي کرده اند.
بدين منظور، درونمايه و محتواي تمثيل هاي به کار ِ رفته در ســروده هاي دو مجموعه شــعر يادشــده را با تکيه بر منابع معتبر، مطالعه و بررسي نموده و دريافته اند که شــاعر در اين دو مجموعه ، به روشــي تازه دســت يافته و اغلب شعرهاي خويش را به شــيوه ي تمثيلي و روايي سروده است .
يکي از ويژگي هاي برجسته ي سروده هاي نيمايي اخوان ثالث ، شيوه ي بيان تمثيلي اوســت که از ميانه هاي دفتر «زمستان »، آغاز مي شود و در مجموعه هاي «آخرشاهنامه » و «از اين اوســتا» ادامه مي يابد و به اوج مي رســد.
مهدي اخوان ثالث نيز در سروده هاي نيمايي خويش ، با روي آوردن به زبان و بياني تمثيلي ، مســائل اجتماعي و انســاني جامعه ي روزگار خويش را از رهگذر تمثيل ، گزارش مي کند.
»(حقوقي ،١٣٧٩: ٧٧) در اين مجموعه ، تجربه هاي شــعري اخوان ثالث در زمينه ي شــعر نيمايي ، پيش از سروده شــدن شعر زمستان نيز نمايان اســت ؛ آن جا که قالب چارپاره کم کم کنار زده مي شود و شعر «سترون » سروده مي شــود.