Abstract:
هدف: اشتراک دانش بهعنوان یکی از عوامل کلیدی در پیادهسازی موفق مدیریت دانش شمرده شده است. مدیران همواره با این سوال روبرو هستند که برای رفتار اشتراک دانش کارکنان چه اقدامی باید انجام دهند. هدف از پژوهش سنجش روشهای موثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایش توصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده که بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری آن 248 نفر از کارکنان آرشیو ملی است که با استفاده از فرمول کوکران 151 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شده است. یافتهها: یافتههای به دست آمده حاکی از آن است که روشهای اشتراک دانش تاثیر مثبت بر تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش دارد. همچنین "کمک همتایان" و "کنفرانس و گردهمایی" و "کارتیمی" روشهای موردعلاقه و "سمینار" و "اجتماعات کاری" روشهایی که کمتر موردعلاقه کارکنان آرشیو ملی ایران برای اشتراک دانش میباشند. بحث و نتیجهگیری: روشهای اشتراک دانش موردعلاقه کارکنان بهعنوان یکی از عوامل کلیدی و مهم در بروز رفتار اشتراک دانش، نقش ایفا مینماید به نحوی که تامین این عامل میتوان به بروز رفتار اشتراک دانش یاری رساند بنابه این پژوهش تنها برخی از روشهای اشتراک دانش، موردعلاقه کارکنان میباشند. بنابراین، با بهکارگیری روشهای موردعلاقه کارکنان در اشتراک دانش، بهتر میتوان به بروز رفتار اشتراک دانش منجر شود.
Purpose knowledge sharing is considered as one of the key factors in the successful implementation of KM. Managers are always faced with the question of what to do about the behavior of employee knowledge sharing The purpose of this research is to evaluate effective methods for knowledge sharing of the staff of the National Archives of Iran. MethodologyThis This research is a descriptive survey and carried out using a questionnaire. To measure the reliability was used Cronbach's alpha coefficient. The statistical population of this study is 248 staff of the National Archive of Iran. Using Cochran's formula, 151 of them were selected as samples. Findings: The results indicate that knowledge sharing methods have a positive effect on the tendency to share knowledge and knowledge sharing behavior. Research findings also show that" PeerAssistant", "conference and gathering," and "Team Work" methods of interest, and "seminars" and "Community Of Practice" are less desirable ways for Iranian National Archives staff to share knowledge. Conclusion: The methods of sharing the knowledge of employees as one of the key and important factors in the occurrence of knowledge sharing behavior play a role in providing this factor which can contribute to the behavior of knowledge sharing and only some of the methods of knowledge sharing are of interest to employees. Therefore, the use of knowledge sharing methods that is more in the interest of individuals will better lead to the behavior of knowledge sharing.