Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، مطالعة فرایند برساخت فهم جنسی دختران نوجوان شهر اصفهان پس از مواجهه با دنیای جنسی است. این پژوهش با روش نظریة زمینهای و در رویکرد برساختگرایانه اجرا شده است. مشارکتکنندگان در پژوهش، دختران نوجوان 12 تا 18 سالة شهر اصفهان بودند و با روش نمونهگیری هدفمند متوالی شامل نمونهگیری گلولهبرفی و نظری به بررسی فرایند فهم جنسی در تجربهزیستة آنان از اولین مواجهه با دنیای جنسی تا کنون پرداخته شده است. تکنیک استفادهشده در پژوهش مصاحبههای انباشتی و روایتگونه بود که با اجرای 3 مصاحبة مقدماتی و 24 مصاحبة نهایی ما را به سمت اشباع نظری یاری کرد. براساس یافتههای پژوهش، فرایند مواجهة دختران نوجوان شهر اصفهان با ابعاد دنیای جنسی از کودکی تا زمان حاضر در سه مقولة اصلی مواجهة پروبلماتیک با دنیای جنسی، سنمحوری فهم جنسی و ابهامزدایی از فهم جنسی شناخته شد. ارتباط بین این مفاهیم نشاندهندة تاریخمندی سکسوالیتة فردی و اجتماعی و سیالیت برساخت فهم جنسی است و این فرایند را از مواجهة ابتدایی با دنیای جنسی تا دستیابی مداوم به اطلاعات جدید و بازاندیشی در تفکرات، نگرشها و فهم در پرتو سناریوهای فرهنگی و الگوهای بینفردی و درونروانی تا زمان مصاحبه روایت میکنند.
The aim of this paper is to study the process of constructing sexual understanding of adolescent girls in Isfahan after facing the sexual world. This research has been carried out with the method of Grounded Theory and in a constructivist approach. Participants in the study were adolescent girls aged 12 to 18 years in Isfahan. The study has conducted by sequential purposive sampling method including snowball sampling and theoretical sampling, to examine the process of sexual understanding in adolescent girl's lived experience from their first facing with the sexual world so far. The technique used in the research was Intensive and narrative interviews, which helped us to achieve theoretical saturation by conducting 3 introductory and 24 final interviews. Based on the research findings, the process of facing Isfahan adolescent girls with the sexual world -from childhood to the present- was recognized in three categories of "problemati facing with the sexual world", "the age-based sexual understanding", and "disambiguation of sexual understanding". The connection between these concepts reflects the historicity of individual and social sexuality and fluidity in the construction of sexual understanding, and narrow this process from the initial facing with the sexual world to the constant access to new information, and reflexivity in thoughts, attitudes, and understanding in the light of cultural scenarios, interpersonal, and intrapsychic scripts until the interview time.
Machine summary:
ارتبـاط بـين ايـن مفاهيم نشان دهندة تاريخ مندي سکسواليتة فردي و اجتماعي و سياليت برساخت فهم جنسي است و اين فرايند را از مواجهة ابتدايي با دنياي جنسي تا دستيابي مداوم به اطلاعات جديد و بازانديشي در تفکرات ، نگرش ها و فهم در پرتو سناريوهاي فرهنگي و الگوهاي بين فردي و درون رواني تا زمان مصاحبه روايت مي کنند.
کاهش سن بلوغ و افزايش سن ازدواج و درنتيجه به دنبال آن ، طولاني شدن دورة تجرد نيز بر اهميت شناخت اين فرايند مي افزايد، زيـرا امـروزه بـه هرکجا که بنگريم ، نشانه هاي جنسي و محرکهاي اميال جنسي وجود دارند؛ ازاين رو بهره مندي از فهم و آگاهي بخشي جنسي مناسب و مؤثر مي تواند افراد را متناسب با سن آنان و هنجارهـاي فرهنگي جامعه ، با اطلاعات درست و به صورت علمي راهنمايي کنـد.
نتايج پژوهش هايي که به آگاهي و دانش نوجوانان در زمينة مسائل جنسي و بلـوغ پرداخته اند نشان مي دهد که آموزش ها بايد از سنين پايين تر شروع شود تا هنگام مواجـه شـدن دختران با نشانه هاي بلوغ نکتة مبهمي برايشان وجود نداشته باشـد و لازم اسـت تـا در سـنين بالاتر به آن ها ابعاد ديگري از بهداشت باروري آموزش داده شـود [۵].
البته نمي توان گفـت ايـن دختران هيچ گونه فهم جنسي ندارند، زيرا سکسـواليته دنيـاي گسـترده اي دارد و آمـوزش هـاي دوران کودکي براي پوشش بدن ، طرز رفتار، کليشه هاي جنسـيتي و امثـال آن بخشـي از ابعـاد سکسواليته ، به ويژه سکسواليتة هنجـاري ، هسـتند کـه مبتنـي بـر سـناريوهاي فرهنگـي اجـرا مي شوند.