Abstract:
هدف از این مقاله بحث در مورد چارچوبهای مفهومیو
مدلهای تحقیق در مورد تئوری تابآوری است.
ساختارهای انعطافپذیری، تاریخچه تئوری تابآوری، مدلهای
تابآوری، متغیرهای تابآوری، تابآوری شغلی و تابآوری
سازمانی در رابطه با توسعه رهبری موردبررسی و بحث قرار خواهند
گرفت. ادبیات نشان میدهد که رابطه مستقیمیبین استرس
شغل رهبر و توانایی وی در حفظ تابآوری(انعطافپذیری) در
مقابل تماس طولانی مدت با مشکلات وجود دارد. در این مقاله.
تئوری تابآوری در رابطه با توسعه رهبری مورد بحث قرار
میگیرد. مفهوم مرتبط است با تابآوری، که شامل شکوفایی
و سرسختی است، با این باور تحقیق میشود که رهبران
تابآور برای پایداری یک سازمان ارزشمند هستند. مفهوم
"شکوفایی " به توانایی فرد فراتر از سطح اصلی عملکرد خود
و بهبود عملکرد علیرغم مواجهه مکرر با تجربیات استرسزا
اشاره دارد. ادبیات تحقیق تعدادی متغیر را در خصوص که
تابآوری و رونق نشان میدهد. این متغیرها شامل عزت
نفس، سرسختی، کنار آمدن کامل، مهارتها، احساس
انسجام، خودکارآمدی، خوشبینی، منابع اجتماعی قوی،
سازگاری، ریسکپذیری، ترس کم از عدم موفقیت، عزم
پشتکار و تحمل زیاد عدم اطمینان هستند. این موارد در این
مقاله بررسی شده است. پافتههای این مقاله حاکی از آن
است که افرادی که رهبران را برای کمک به رهبران نوظهور
آموزش میدهند به عنوان افراد و به عنوان رهبران سازمانی
در حوزه تابآوری برای تاثیرگذاری بر بهرهوری و پایداری
نیاز به ایجاد محیطی ایمن دارند.
Machine summary:
مفهوم مرتبط است با تابآوری، که شامل شکوفایی و سرسختی است، با این باور تحقیق میشود که رهبران تابآور برای پایداری یک سازمان ارزشمند هستند.
کلمات کلیدی: رفتار سازمانی، مدیریت، علوم اجتماعی، رهبری، توسعه سازمانی و تغییر سازمانی، ارتباطات سازمانی، روشهای تحقیق سازمانی، مطالعات سازمانی، مدیریت عمومیو مدیریت غیرانتفاعی، موضوعات اجتماعی در مدیریت، مدیریت پایداری و تابآوری نظریه تابآوری: تابآوری به عنوان توانایی عقب نشینی از بدبختی، ناامیدی و بدبختی تعریف شده و و این ویژگی برای رهبر مؤثر ضروری است.
ادبیات موجود در مورد شکوفایی نشان میدهد مردم هنگام مواجهه با یک چالش به سه روش مختلف پاسخ خواهند داد که ممکن است: الف- از این حادثه جان سالم به در ببرند ب- از حادثه بهبود یابند ج- در نتیجه تحمل سختیها به پیشرفت برسند (Nishikawa, 2006).
در حالی که تعاریف گفته شده در بالا توسط محققان متفاوت است، بدیهی است که شکوفایی با تجربه رشد به عنوان یک نتیجه از ناسازگاری مشخص میشود و به همین ترتیب، فرد بعد از تحمل سختیها، تابآوری خود را نشان میدهد.
این مطالعات با اهمیت مجموعه با همراهی کوچکی از عوامل جهانی مرتبط با تابآوری ادامه مییابد: به عنوان مثال ارتباط با بزرگسالان صالح و دلسوز در خانواده و جامعه، مهارتهای شناختی و خود تنظیم، دیدگاههای مثبت در مورد خود و انگیزه مؤثر بودن در محیط زیست(Luthar, Cicchetti, & Becker, 2000;Masten, 2001, 2005; Wyman, Sandler,Wolchik, & Nelson,2000).
(Affleck & Tennen, 1996; Curbow,1996; Davis, Nolen-Hoeksema, & Larson, 1998; Park, Cohen, & Murch, 1996; Tedeschi & Calhoun, 1996).
An investigation of attributes of school principals in relation to resilience and leadership practices (Unpublished doctoral dissertation).