Abstract:
پژوهش حاضر با هدف سنجش روابط بین رهبری معنوی و بالندگی اعضای هیات علمی با نقش میانجی یادگیری سازمانی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجانغربی انجام شد این پژوهش از نظر نوع توصیفی و از لحاظ روش، همبستگی می باشد. جامعه آماری 695 نفر از مدرسین تمام وقت 13 واحد بود که از میان آنان 263 نفر از جدول کرجسی و مورگان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات ازسه پرسشنامه استاندارد، رهبری معنوی فرای، بالندگی قرونه و یادگیری سازمانی نیفه استفاده گردید. روایی محتوایی و سازه ای پرسشنامهها تایید و پایایی آلفای کرونباخ آنها در مرحله مقدماتی و نهایی مناسب بود. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان دهنده رابطه مثبت و معنی داری بین رهبری معنوی با بالندگی می باشد در عین حال نتایج نشان داد که یادگیری سازمانی نقش میانجی در رابطة بین رهبری معنوی با بالندگی ایفا میکند. نتیجه اینکه رهبری معنوی با میانجیگری یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معنی داری در بالندگی مدرسین دارد.
Machine summary:
دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان يک مرکز علمي معتبر و عظيم در سطح کشور و منطقه ماموريت دارد به ارتقاء سطح رفاه ، رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي جامعه در توليد و انتشار علم تأثيرگذاري مثبت و عميق بر کشور کمک کند و با ايجاد و پايبندي به رقابتهاي سالم علمي، سازگار با دانش و رشته هاي نوين به پرکردن شکاف روبه گسترش بين فناوري نوين و نسل جديد همت گمارد، تا با استفاده از نتايج پژوهش تصميم هاي بهتري براي انتخاب سبک رهبري مناسب براي توسعه دانشگاه و بالندگي اعضاي هيت علمي بردارد اين پژوهش بدنبال پاسخ به اين سوال بود که آيا رهبري معنوي با نقش واسطه اي يادگيري سازماني بر بالندگي اعضاي هيات علمي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي استان آذربايجان -غربي تاثير دارد ؟ مباني نظري و پيشينه پژوهش در دهه هاي اخير تحولات نظام آموزش عالي در ايران از جمله ظهور موسسات آموزش عالي متنوع ، توجه به فعاليت -هاي کيفي دانشگاه ها را الزامي کرده است و از آنجا که نمي توان افزايش کمي را دليل وجود کيفيت دانست ، لذا لازم است به فکر بهبود کيفيت در نظام هاي دانشگاهي باشيم بهترين معيار براي تشخيص کيفيت نظام آموزش عالي ، اعضاي هيئت علمي آن دانشگاه يا دانشکده مي باشد.