Abstract:
یکی از زمینههای موفق الگوهای خطمشیگذاری شناخت درستی از بازیگران و روابط بین آنها است. هدف این پژوهش در ابتدا معرفی الگویی برای خطمشیگذاری توسعه منابع انسانی است و در ادامه به شناخت مهمترین بازیگران موثر و مطلوب در اجرای موفق خطمشیها خواهد پرداخت و با سطحبندی و تعیین روابط مولفهها الگویی شفافتر بر مبنای مدل فرایند خطمشیگذاری ارائه میدهد. مقاله حاضر از حیث هدف کاربردی، از حیث ماهیت دادهها کیفی و از حیث روش گرداوری دادهها پیمایشی و مقطعی است. تا رسیدن به اشباع نظری با 18 نفر از خبرگان مصاحبه نیمهساختار یافته صورت گرفته است و این دادهها با روش تم تحلیل شده است. روش نمونهگیری غیراحتمالی و قضاوتی هدفمند بوده است. در این پژوهش هفت بازیگر اصلی جهت اجرای الگو شناسایی شدهاند و در سطحبندی مولفهها بازطراحی نظام آموزش کارکنان با رویکرد توسعه منابع انسانی در سطح یک قرار میگیرد، از دیگر یافتههای پژوهش شناسایی هفت بازیگر اصلی برای تحقق الگو است و لزوم مشروعیتدهی به الگو و بازیگر اصلی توسط یک نهاد عالی خطمشیگذار مثل مجلس شورای اسلامی است. مهمترین نتایج این پژوهش قرار گرفتن مولفه بازطراحی نظام آموزش کارکنان با استفاده مکانیزم عقلایی در سطح اول که محققین قبلی نیز روی آن تاکید داشتهاند و تشکیل یک موسسه عالی مستقل به عنوان محوریترین بازیگر در موفقیت الگو است.
Machine summary:
معرفي مقوله ها و مولفه هاي الگوي خط مشيگذاري توسعه منابع انساني مقوله مولفه ها ١- طراحي نظام آموزش و توسعه بازطراحي نظام آموزش با استفاده از مکانيزم تصميم گيري عقلايي کارکنان دولت با رويکرد توسعه طراحي و ارزشيابي و بهبود مستمر در برنامه هاي توسعه منابع انساني منابع انساني توجه ويژه به نيازهاي بومي و توسعه توانمنديهاي منطقه اي در برنامه توسعه منابع انساني ٢- بسترسازي براي توسعه منابع تشکيل هيات علمي تخصصي و دستياران مهارت محور مبتني بر رسته هاي شغلي اداري انساني تشکيل يک موسسه عالي مستقل براي اداره متمرکز بورکراسي آموزش و توسعه منابع انساني شايسته گزيني از طريق ايجاد فرصت هاي برابر و فضاي مساعد براي بروز استعدادهاي بالقوه ٣- توسعه شايستگيها و تسلط کامل به دانش و مهارت هاي حداقل يک رشته شغلي در دوره بدو خدمت آگاهيهاي فني و مهارتي شغل تلفيق دانش و مهارت در تمامي برنامه هاي آموزشي با افزايش زمان تخصيصي به مهارت افزايي توانمند سازي نيروي انساني در ترازي حرفه اي و مبتني بر آموزه هاي ديني ٤- توسعه و بازتاب شايستگيها و ارتقاي مهارت هاي ارتباطي و انساني کارکنان در روابط دروني و بيروني سازمان واکنش هاي اجتماعي و رفتاري آشنا و متعهد به مسوليت هاي اجتماعي خود و سازمان کارکنان ارتقاي مهارت هاي مشاوره مشفقانه و رسمي به همکاران و سازمان ٥- توسعه و بازتاب توسعه تعاملات آموزشي و فرهنگي با ساير کشورها با اولويت کشورهاي اسلامي و پيشرو همسايه شايستگيهاي ادراکي و تجربي اشتراکگذاري رسمي دانش و تجربيات شغلي در سازمان کارکنان توسعه مهارت هاي پژوهش و تفکر با روش هاي علمي و بازتاب آن در سازمان منبع : يافته هاي نگارندگان پس از تدوين پيشنهاد الگوي خط مشي نکته مهم مشروعيت دهي به الگو است که اين مهم در پروژه هاي پژوهشي از طريق مراجعه به جامعه آماري و پژوهشات ميداني و با استفاده از روش هاي آماري که عموما تحليل عاملي تاييدي مرتبه اول و دوم است ، انجام ميگردد.