Abstract:
در صنعت پرشتاب و سرشار از رقابت هتلداری آنچه که برتری هتلها بر یکدیگر را تضمین نموده است، برخورداری از منابع انسانی با استعداد و توانمند است. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین مدیریت استعداد و توانمندسازی روانشناختی در بین کارکنان هتلهای شهرستان رامسر بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان هتلهای شهرستان رامسر بوده که از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود، 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب و بر اساس نمونهگیری در دسترس، پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) پایایی 85/0 و مدیریت استعداد فیلیپس و روپر (2009) پایایی 86/0 بین آنها توزیع و دادهها جمعآوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS23 و LISREL8.54 استفاده گردید. یافتههای معادلات ساختاری نشان داد مدیریت استعداد بر توانمندسازی روانشناختی به میزان 68% تاثیر دارد و از بین مؤلفههای مدیریت استعداد، جذب استعداد در رتبه اول و حفظ و نگهداشت استعداد و توسعه استعداد به ترتیب در جایگاههای بعدی قرار دارند. در نتیجه هتلها میتوانند با به کارگیری برنامههای مدیریت استعداد بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان خود بیفزایند.
In the accelerating and competitive industry of hospitality, what has guaranteed the excellence of hotels, relative to each other, is having a great wealth of capable and talented human resources. The main purpose of this study is to investigate a relationship between talent management and psychological empowerment of hotel employees in Ramsar. The population of the study is the staff of a hotel that was selected by Cochran's formula for unlimited population, which contains 384 people as samples. And according to a series of convenience sampling Spreitzer's psychological empowerment questionnaires (1995) determined reliability of 0.855 and also Philips & Roper's talent management questionnaire (2009) reliability of 0.860 were distributed among them and were collected after answering. In order to analyze the data, SPSS23 and Lisrel8.54 softwares were used. The results showed that talent management can affect psychological empowerment as the amount of 68%; and also, among the components of talent management, attracting talents, talents compatibility and maintenance, and talents development earn the first, second and the third place, respectively. Consequently, hotels can profit from talent management program to improve the employees' psychological empowerment.