Abstract:
پژوهش حاضر بر پایه هدف اصلی استاندارد ساختن مقیاس کارآفرینی در دبیران آموزش و پرورش استان مازندران به اجرا در آمد. طرح پژوهش توصیفی بوده از این رو نمونهای با حجم 600 نفر از آموزش و پرورش شهرهای تنکابن، بابل، ساری، قائم محمودآباد استان مازندران انتخاب شده، و با توجه به مدرک تحصیلی در گروههای دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا دسته بندی گردیدند. تعداد 59 پرسشنامه به دلایل مختلف از جمله عدم همکاری، ناقص بودن پاسخها، از مجموعه حذف گردید و در نهایت 541 پرسشنامه وارد محاسبات آماری گردید. ابزار پژوهش، پرسشنامه 75 سوالی کارآفرینی که از طریق سایت ایالتی کانادا تهیه گردید و پس از ترجمه آن به زبان فارسی و بر اساس طیف 6 درجه لیکرت به اجرا درآمد. بعد از گردآوری دادهها همبستگی هر سوال با کل آزمون نشان داده است که هیچ سوالی از مجموعه75 سوالی حذف نگردید و نشان دهنده هماهنگی درونی بین سوالهای پرسشنامه است. به منظور پاسخ به این پرسش که میزان اعتبار آزمون چقدر است؟ از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که این ضریب برابر با 0. 915 بوده است. برای بررسی روایی سازه پرسشنامه و پاسخ به این پرسش که مقیاس کارآفرینی از چند عامل اشباع شده است؟ از تحلیل عاملی استفاده شده که پس از بررسی کفایت نمونه برداری (Kmo) که برابر با 0. 807 بوده است و مشخصه آزمون کرویت با رتلت (به مقدار 17048. 494) و در سطح 0. 000001 معنادار بوده است و حکایت از وجود شرایط مناسب جهت تحلیل عاملی است. سهم عامل یکم 16. 4 درصد و سهم عامل دوم تا دهم به ترتیب 5. 4 ، 6. 5، 3. 1، 2. 8، 2. 5، 2. 4، 2. 2، 2. 1 درصد بوده است. در مرحله نهایی به منظور تشخیص ساختار ساده متغیرها با استفاده از چرخش واریماکس ماتریس عاملی چرخش یافته نهایی به دست آمد، نتایج حاصل از چرخش عاملها و تفسیر آن عبارتند از: عامل یکم با 15 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل اعتماد به نفس است. عامل دوم با 15 سوال همبستگی قوی دارد بیانگر عامل تحمل ریسک است. عامل سوم با 11 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل انگیزه رشد است. عامل چهارم با 7 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل اعتقاد به سرنوشت است. عامل پنجم با 7 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل فرصت جویی است. عامل ششم با 6 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل نیاز به پیشرفت است. عامل هفتم با 4 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل مهارتهای اجتماعی است. عامل هشتم با 4 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل سائق انرژی است. عامل نهم با 3 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل قاطعیت است. عامل دهم با 3 سوال همبستگی قوی دارد که بیانگر خود پیروی است.
The purpose of this project is preparation and standardization of questionnaire for entrepreneurship and also to gain tools that can evaluate the high school teachers west mazandaran . This questionnaire ,which was based on stratified random samaling,has been given to 600 employed teachers at district 2,3,4,5,6 and17 0f educational institution of west mazandaran. The questionnaire of this research includes 75 evaluation guest ion which has been prepared from Canada states website and has been prepared based on liker which has six rating from completely “very true” to “ not at all” .Research gust ions includes:1)Is there a consistency between guest ion of entrepreneurship measurement?2)what is the reliability of entrepreneurship measurement guestions?3)How much have validity of entrepreneurship measurement guestions?4)Which are the most important construction factors from total guest ion of evaluations measurement?5)Whether the difference of particular characteristic of male teachers and female teachers have effect on their productivity? At first, the correlation coefficient of each guest ion in comparison to total guest ions calculated, which became the indicator of internal correlation between gustion.The reliability measurement of questionnaire from Alfa Cronbach formula has been measured 0.915.Then based on three main specific factors from 75 productivity guest ion was extracted. To name these factors, the varimax rotation has been used which this caused the extraction of following elements: self confidence, Risk to tolerance, growth motivation,destiny,Coppoflumity seeking, Achievement drive, Social skills, Energy drive decisveness,Autonomy,these 10 elements in this research have been recognized as personal factors of entrepreneurship .Then via T-test, the relation between entrepreneurship and sex difference was measured and the T-test by (a=0.05),which indicates that there is not meaningful between men and women according to statistics. The mean average of entrepreneurship based on exact number was4.565,wich according to average estimated productivity for total questionnaires and comparing it to classic measurement which was prepared by questionnaire shows that the entrepreneurship measurement of this researched society is at high rank.